winkel | spel info | top 5 | pak faq's | geschiedenis | gastenboek | gamecube | links | contact

Review Banjo Kazooie

Aantal Spelers: 1
Developer: Rare
Release Date: 17 juli 1998

In Banjo Kazooie van Rare speel je als een domme honingbeer die een grofgebekte vogel met zich meedraagt in een blauwe rugzak… een onwaarschijnlijke combinatie! Dit had niemand ooit verwacht… is dit een gigantische topper of een regelrechte flopper?   Super Mario 64, Nintendo 64 en Nintendo ds review

Het Verhaal
"Toverketel, toverketel, hier Gruntilda de heks aan het woord, wie is de mooiste vrouw waarvan jij hebt gehoord?" vroeg Gruntilda aan haar sprekende toverketel Dingpot. "Gruntilda natuurlijk, de rest is allemaal rotzooi, Gruntilda is gewoon te mooi... Uche!" Ondertussen stond Gruntilda in haar neus te punniken, zoals gewoonlijk. Dingpot keek zuchtend naar boven. "Er is alleen nog 1 meis..." Voordat hij de zin af kon maken keek Gruntilda nijdig naar Dingpot en schreeuwde: "Wat zeg je me nou, degene die mooier is dan mij, zit nu in het nauw!". Dingpot moest bekennen en zei: "Het is Tooty, jong en klein, dit is vast het mooiste meisje dat op de wereld zal zijn." Gruntilda werd kwaad.. "Bah, verrader dat je bent, ik ben de mooiste vrouw die je kent!" Ze draaide zich om en pakte haar bezem... "Whahahaha!!!" Zo klonkt het door heel Spiral Mountain. "Als Tooty denkt dat ze mooier dan mij is, dan zal ik haar schoonheid stelen en dat is niet mis!" schreeuwde de heks.
"…Zzzz!" Het gesnurk van Banjo was in het hele huis te horen. Kazooie dook uit haar rugtas en keek naar de luie beer. "Hé, ik wil op avontuur!" kraaide de vogel. De duffe beer trok er zich niks van aan en draaide zich om... Ondertussen huppelde Tooty naar haar huisje, maar voor ze het tuinhek bereikte kwam er een molshoop te voorschijn. "Goedemorgen, Tooty! Lekker weertje hè! Wat brengt jouw hier?" vroeg de Mol. "Ik wacht op mijn luie broer, als hij wakker wordt gaan we op avontuur." antwoordde de kleine beer. "Hé, ik denk dat jou broer daar net aankomt."zei Bottles. De mol wees naar boven.
Er kwam inderdaad iemand aanvliegen. "Dat is Banjo niet…" zei Tooty. Ze rilde op haar benen toen Gruntilda haar kant op kwam vliegen. "Blijf daar staan kleine beer, ik heb een nieuw uiterlijk nodig, deze doet veel te zeer!" Kazooie keek naar buiten en zocht de reden van het lawaai. "Blijf van me af, ouwe taart!" gilde Tooty. Bottles schreeuwde om hulp. Kazooie probeerde met al haar kracht de snurkende beer wakker te krijgen. "Banjo, wordt wakker... NU!!! "Gaaap... wat is er aan de hand, Kazooie?" vroeg de beer. Banjo hoorde opeens een gemeen lachje. Het was Banjo direct duidelijk; Gruntilda heeft Tooty ontvoerd!!!

Banjo Kazooie

Graphics
De graphics in Banjo-Kazooie geven je het gevoel dat je in een sprookje bent belandt. De vrolijke en heldere kleuren doen je denken aan Super Mario 64, maar dan nog net iets beter uitgewerkt. Alles verloopt netjes en soepel. Er is ook (voor de Nintendo 64 gezien) behoorlijk veel details aanwezig. De karakters in het spel zijnook erg leuk gedaan. Zo lopen er door het griezel-level R.I.P stenen, die prachtig zijn aangekleed met o.a. mos.

Geluid/Muziek
De muziek in deze game is meestal erg vrolijk en past erg goed bij wat jij op het scherm te zien krijgt. De stemmen van de karakters zijn dit keer niet door middel van Voice-Acting gedaan, maar elk karakter heeft zijn eigen "geluidje". Het introfilmpje is ook briljant gevonden, hier zie je alle hoofdpersonen in een band een instrument bespelen.
De sound effects zijn over het algemeen goed gedaan op wat minuscule foutjes na. Prima in orde!

Een grote mond, oke.. maar dit slaat alles!
Mumbo: "Wie wil er nog een steak?"
Mumbo: "Wie wil er nog een steak?"
Gameplay
De gameplay van deze game zit prima in elkaar. De controls spelen lekker en zijn goed afgestemd op de controller van de Nintendo 64. Banjo, met Kazooie in zijn blauwe rugtas, kent een heleboel verbazingwekkende moves. Zo kan hij alle standaard eigenschappen uitvoeren, zoals springen, slaan, ground pound, een salto maken enz. Banjo kan ook hele nieuwe moves, zoals Kazooie's scherpe poten gebruiken om tegen gladde objecten te klimmen, vliegen met behulp van Kazooie's vleugels, een zijwaartse beuk geven met Kazooie's snavel en meer van dit soort ongein. Het doel van dit spel is je zusje redden van de gemene heks Gruntilda, om dit te kunnen doen moet je Puzzelstukjes, Muzieknoten en Jinjo's verzamelen. De puzzelstukjes heb je nodig om nieuwe levels te kunnen openen. Je kan deze Puzzelstukjes een beetje vergelijken met de Power Sterren van Super Mario 64. Je moet een bepaalde opdracht uitvoeren en in ruil daarvoor krijg je een puzzelstukje. De muzieknoten heb je nodig om door speciale muziekdeuren heen te komen. Als je alle Jinjo's, een soort kleine mannetjes, verzamelt in een wereld staat daar een puzzelstukje tegenover. Er zijn in totaal 9 levels / werelden, waarvan er eentje wel heel speciaal is. Dit is een soort Quiz met vragen over het spel. Voorbeeld: "Waar heb je dit in het spel gezien", dan zie je een plaatje. Dit is erg leuk bedacht en laat je soms diep nadenken! Het spel is af en toe aardig moeilijk, maar nooit zo moeilijk dat je echt "vast" komt te zitten. De gameplay is afwisselend en zit goed in elkaar!

Conclusie
Een briljante game van Rare! Afwisselende gameplay, vrolijke graphics en geluid zorgen voor een geweldig avontuur op de Nintendo 64. De deuntjes blijven weken later nog in je hoofd hangen en de geweldige levels zullen een plekje in je hart veroveren, kortom dit is een game die je gespeeld moet hebben… Punt

Verhaal:  8,2
Gameplay:  9,6
Graphics:  9,2