|
| |
| |
|
winkel |
spel info |
top 5 |
pak faq's |
geschiedenis |
gastenboek |
je overzicht |
links |
contact
Review Mystical Ninja Starring Goemon
Aantal Spelers: 1
Publisher: Konami
Developer: Konami
Console: Nintendo 64
Leeftijdsadvies: 11 jaar en ouder
| |
Ganbare Goemon is een al lang lopende serie van Konami die wat elementen meeheeft van Mario en Zelda en die alleen in Japan verschenen is. Tot nu, want nu (1998) waagt Konami de gok om hier, in Europa, ook een deeltje uit te brengen, onder de naam Mystical Ninja Starring Goemon. Het is het vierde deel in de serie, waarvan de andere delen op de NES en de SNES verschenen zijn. Velen weten dat de typische Japanse spellen er geheel anders uitzien en spelen dan de Westerse spellen. Goemon vormt hier geen uitzondering op en neemt je mee naar het oude Japan, waar heel wat vreemde avonturen te beleven zijn.
|
|
What's a Gorilla Steak Plan?
Normaal verwachten spellers niet zo veel van een zoveelste spelletje in de serie van een Third Party ontwikkelaar zoals Konami. Meestal is die opmerking terecht, zoals de duizenden Fifa's en honderden Mega Man's. Het is toch altijd hetzelfde en er zit toch nooit vernieuwing in. Heb je één deeltje gespeeld, dan ken je ze allemaal. Maar Mystical Ninja Starring Goemon is hier een welgekomen uitzondering op. Het spel zit vol met humor en leuke, nooit eerder geziene spelsituaties, wat het onderscheid van de rest van de hoop.
Eén van de leuke elementen van het spel is het vreemde verhaal. Naarmate het spel vordert kom je meer en meer te weten over de misdadige bende die probeert om Japan te veroveren. De personages zijn al gek genoeg en ze zijn niets anders dan Japanse tekenfilmfiguurtjes. Ze zijn heel kleurrijk en hebben de meest vreemde namen, zoals Spring Breeze Dancin', die alleen verschijnt in de lente (Spring Breeze) en Kitty Lilly en hun compagnons, de Wierdo's, zoals Goemon ze graag noemt, heten Baron, Sharon, Colon en Poron. Samen heten ze 'The Peach Mountain Shoguns en ze hebben een mysterieus plan dat ze proberen uit te voeren, met de naam Great Stage Plan, en niet Gorilla Steak Plan, zoals Goemon een keer mis hoort tijdens een tussenfilmpje.
|
|
Die eerste vreemde gast is Spring Breeze Dancin', met ernaast zijn maatje Baron. Dancin' vindt het leuk om de mensen die hij tegenkomt een naam te geven die het best bij hen past. En voor Goemon kiest hij 'Fernandez'?!
|
We shall meet again!
Het verhaal begint met een komische scène waar de speler al een eerste keer de vreemde, komische en Japanse noot in Mystical Ninja kan ervaren.
Het vredige dorpje van Oedo Town, in de gigantische schaduw van Oedo Castle, wordt overstelpt door paniek wanneer een soort Space Shuttle in de vorm van een reusachtige roze perzik de stad (of dorp) voorbij vliegt. Goemon ziet het ook wanneer de UFO met een soort transformeer straal het vredige Oedo Castle plotseling verandert in een Europees kasteel, compleet met torentjes en vlaggetjes en kannonnen. Op dat moment komt Goemon's maatje aangerend, de volslanke Ebisumaru, bijna naakt op de vlucht voor de winkelbediende van de nabijgelegen winkel. Hij wou een korting krijgen door zijn 'hypnotische dans' uit te voeren voor de bediende. Blijkbaar viel dat niet in zo'n goede aarde. Als Goemon het net heeft uitgelegd aan Ebisumaru wat er is gebeurd, beslissen ze om op pad te gaan en uit te vissen wat er eigenlijk allemaal gaande is. Een nieuw avontuur van Ganbare Goemon is geboren!
Qua opbouw van het spel lijkt het wat op de zelda-serie; een aantal kerkers (hier Castle Stages genoemd) met een nieuw wapen of voorwerp erin verstopt en op het einde van het kasteel is er een boss te vinden. (Hier zijn het allemaal Robots.) Zelfs de voorstelling van de naam van de baas is overgenomen van Zelda.
Gaandeweg komen Ebisumaru en Goemon verschillende andere personages tegen die erop uit zijn om dezelfde reden als Goemon en zijn vriend; het vinden van de Peach Mountain Shoguns en ze verslaan! Ze zijn zelfs bereid om mee te gaan met onze held om hem te steunen bij zijn avontuur. Met een druk op de knop kun je op elk moment wisselen van personage om hun eigen unieke (zo niet magische) eigenschappen te gebruiken op je zoektocht. Zo kan bijvoorbeeld Goemon veranderen in een Super Saiyan (van Dragonball Z) compleet met gouden haar en superkrachten. Yae, het enige meisje van de bende en een verwoede Ninja, kan zelfs veranderen in een heuse zeemeermin, met vinnen, schubben en een vissenstaart! Sasuke, een robot waarvan je eerst zijn batterijtjes moet vinden om hem te doen werken, springt superhoog om zo op anders onbereikbare plaatsen te geraken. Ebisumaru, onze volslanke held, heeft de eigenaardige magische eigenschap om te krimpen tot een grootte zodat hij zelfs onder een deur en tussen de kleinste scheuren kan kruipen.
|
|
Goemon en Ebisumaru ontmoeten een nieuwe compagnon, Sasuke, in een tussenfilmpje en rechts zie je Goemon in zijn magische Super Saiyan vorm.
|
Mystical journey
Het gehele spel speelt zich af in het oude Japan, meer bepaald in de zestiende eeuw. Alles is typisch Japans en veel gamers zullen de vele omgevingen dan ook bestempelen als vreemd en verwarrend, waar het in Japan gewoon normaal is. Alles lijkt precies op wat je zou verwachten van Japan.
Japanse houten en papieren huizen, Japanse Pagode's (die gebouwen met veel daken en opplooiende hoeken), zelfs de natuur is Japans. Veel vijvertjes, roze, bloeiende bomen, glooiende groene velden met bloemen, hoge kliffen en diepe afgronden en hoge bergen met verse sneeuw domineren het landschap.
De spelwereld klopt geografisch zelfs met het echte Japan, waarbij de namen overeenstemmen met de echte namen en de namen en de plaats van de bergen kloppen ook helemaal. Zelfs het eten verschilt van streek tot streek, ook de
personages in de dorpen vertellen het je: je kunt
nog wat leren van Mystical Ninja Starring Goemon
over het oude Japan!
Maar deze verrassende spelwereld kan ook voor problemen zorgen. Voor niet-Japanners kan het verwarrend zijn wat eigenlijk wat is. Ook ik had wat problemen met het herkennen van de typische Japanse huizen en infrastructuur. Het spel begint in het huisje van Goemon, waar een westerling nergens een deur herkent want die Japanse deuren lijken héél erg op de houten muren. Voor de duidelijkheid, de deur zit (bijna in elk huisje) bovenaan rechts. Ook is jezelf oriënteren ook niet zo makkelijk. In de vele uitgestrekte gebieden zitten een aantal doorgangen die je naar compleet andere gebieden brengen, soms zeer ver uit elkaar gelegen en op de kaart gewoon naast elkaar liggen. De kaart kan je dus niet helpen met oriënteren want je herkent niets uit de spelwereld, misschien alleen Mount Fuji, de grote berg die je moet beklimmen.
Gelukkig is er al vroeg in spel een andere mogelijkheid om je te verplaatsen, namelijk een drakengeest, die je eerst moet bevrijden van de robots, en die je daarna naar iedere plaats kan brengen die je al eerder bezocht hebt.
|
|
Het titelscherm van Mystical Ninja en de minigame waarin Ebisumaru zijn magische krachten moet zien te winnen door vijf magische snoepjes te veroveren in een speelgoeddoos met bommen. Hoe verzinnen ze het?
|
Stages
Mystical Ninja is onderverdeeld in verschillende Stages. Ik weet niet waarom, maar er zijn veel verschillende namen voor wat eigenlijk allemaal hetzelfde is, namelijk een platformspel. (behalve de naam dan…) Er zijn de Town Stages, zoals de naam zegt zijn dit de dorpen met winkels, een savepoint en vele figuurtjes om te ondervragen. In de winkels kun je verschillende soorten armor en voedsel kopen om mee te nemen op je avonturen, wat het spel een klein beetje strategie meegeeft.
Journey Stages zijn de momenten waarop je de vele uitgestrekte gebieden doorkruist met je verschillende characters. Er is hier veel variatie, zoals een groot bloemetjes-landschap of een woestijn of groene rijstvelden of een lange brug over een diepe afgrond… En zo kun je nog lang doorgaan.
Een belangrijk onderdeel van her spel zijn de Castle Stages, ook wel bekend als kerkers. Hier moet je je een weg zien te vinden door moeilijke puzzels en gevaarlijke vijanden om zodoende tot bij de boss te geraken. Meestal is dit een vreemde robot die je moet verslaan met je nieuw verkregen vaardigheid of voorwerp dat in het kasteel te vinden was. Bv. In de tweede kerker moet je Ebisumaru gebruiken om een speciale foto te nemen van het monster, zodat je weet welke plaats je moet raken om hem te verslaan.
Hier zie je verschillende Castle Stages, gespeeld door Goemon, Ebisumaru en Yae.
Dan zijn er nog de Boss Stages, waar je Impact bestuurt, de grote en sterke maar goedgezinde robot van onze Japanse vrienden. Deze Stages zijn lastig, omdat ze zolang duren en het minste concentratieverlies kan leiden tot je ondergang. Eerst moet je je levenspunten zelf verdienen, door de gebouwen te vernielen die op je pad staan. Ook moet je vele muntjes zien te verzamelen, want die heb je nodig om de slechte robot te kunnen raken. Vanuit de cockpit zie je de stoute baas en moet je verschillende aanvallen en combo's gebruiken om hem te kunnen verslaan.
Dit is het eerste deel, waar je de gebouwen moet vernielen om muntjes te verzamelen. Daarnaast zie de grote robot vanuit je cockpit van Impact.
Koerajuma!!!
Konami heeft echt zichzelf overtroffen als het gaat over de muziek. Verschillende Japanse instrumenten zorgen ervoor dat de melodieën en de symfonieën er nog beter van worden. Typische Japanse deuntjes vergezellen je tijdens de vele reizen en bezoekjes aan de tempels en de dorpjes. Er zijn zelfs drie echte singles in het spel opgenomen, compleet met Japanse vocals en Japanse teksten die niet vertaald zijn. (Alleen de titels dan…) Deze drie verrassend verschillende liedjes heten "Mistical Ninja: Main Theme", "I Am Impact" en "Glorious My Stage" met het het eerste liedje als opwarmer voor het spel. Het tweede singletje wordt gespeeld wanneer je de eerste keer kennismaakt met Impact, de vriendelijke robot.
Gelukkig zijn de verschillende liedjes en kreten van de personages niet vertaald naar het Engels, maar zijn ze als originelen gehouden. Zoals de voorspeller; waar je eens kan binnenspringen als je in de knoei zit. Deze vreemde, rode persoon met een handdoek over zijn hoofd en die op een vliegende stok zit, zegt je wat je moet doen om verder te komen. Daarvoor gebruikt hij vreemde spreuken, zoals "abababa", "hhmmm" en "koerajuma", wat vreemd genoeg wordt vertaald in de tekstballonnetjes als "Plasma".
Conclussie
Verhaal
| 8
| Een origineel, dolkomisch en typisch Japans, spannend verhaal.
Gameplay
| 9
| Geweldige gameplay en memorabele momenten laten je ervan houden.
Graphics
| 8
| Prachtige, uitgestrekte gebieden met kleurrijke en gedetailleerde omgevingselementen.
Geluid
| 8
| Leuke Japanse deuntjes en complete singles leveren een topkwaliteits- soundtrack.
Replay
| 7
| Altijd leuk om eens opnieuw te doorlopen, maar dan wel veel vlugger.
Totaal
| 8
| Een uitstekend Konami-werk dat je van Japan doet houden.
| | | | | |
Gemaakt door: Jaron Huysentruyt
Copyright © Mario 64
|
|
|
|