|
| |
| |
|
winkel |
spel info |
top 5 |
pak faq's |
geschiedenis |
gastenboek |
je overzicht |
links |
contact
Review the World is not Enough
Aantal Spelers: 1 t/m 4
Publisher: Electronic Arts
Developer: Electronic Arts, Eurocom
Console: Nintendo 64
Leeftijdsadvies: 15 jaar en ouder
Release Date: 2001
| |
Na lang wachten is er eindelijk weer een James Bond spel op de N64. Dit keer is het spel door Electronic Arts geproduceerd in plaats van Rareware. Zou the World is not Enough hierdoor wel het niveau van het meesterlijke GoldenEye kunnen halen?
Een nieuwe film, een nieuwe game
Bij een nieuwe Bondfilm hoort natuurlijk ook een nieuwe Bondgame. TWINE lijkt erg op de gelijknamige film. Zo begin je met het ophalen van wat gestolen geld, moet je infiltreren in een nucleaire testfabriek in Kazachstan en ga je ook skiën. Alle missies zijn met elkaar verbonden door tussenfilmpjes. Maar gelukkig is niet alles volgens de film en kom je soms iets verrassends tegen.
Ga bij die automaat vandaan, of anders…
|
Knock Out!
|
The name is Bond, James Bond
TWINE is een shooter waarbij je met behulp van gadgets en sluipen de missies moet behalen. De levels zijn erg gevarieerd, Zo is er een level waarbij je iemand moet achtervolgen door de straten in Istanbul of moet je ongemerkt zien te ontsnappen uit een zwaar beveiligde villa. De meeste levels zijn helaas erg lineair, je moet namelijk vaak door gangen rennen en er is meestal niet veel ruimte in het level.
De graphics van TWINE zijn goed, de game ondersteunt het expension pack, waardoor de kleuren bijvoorbeeld beter uitkomen. Maar het ziet er niet zo mooi uit als GoldenEye of Perfect Dark. Zo ziet alles er van veraf goed uit, maar als je dichterbij komt is het niet altijd goed uitgewerkt.
Het geluid van TWINE is erg goed. De soundtrack is goed en alle ingesproken stemmen klinken net als in de film. Zo hoor je Bond dus echt "The name is Bond, James Bond" zeggen. De achtergrondmuziek zorgt voor een goede sfeer, maar speelt niet zo'n grote rol als in GoldenEye.
Domme gasten
De tegenstanders in TWINE hebben helaas weinig AI. Ze doen vaak niet meer dan lopen en (mis) schieten. Ze zoeken ook geen dekking en het is me zelfs een paar keer voorgekomen dat een tegenstander recht tegenover me misschiet en voor de loop van mijn wapen gaat laden. In de hogere moeilijkheidsstanden zijn de tegenstanders wel iets slimmer, maar echt moeilijk worden ze niet.
Waar ik me ook aan ergerde was de auto aim funtie. Daardoor richt je vanzelf op een vijand, maar soms richt je automatisch op een vijand in de verte, terwijl er eentje op een paar meter afstand op je staat te schieten. Nog een klein minpuntje was het laden voordat je aan een level begint, het stelt misschien niet zo veel voor, maar het is toch jammer.
Denk je rustig op wintersport te kunnen gaan, kom je die gasten van snowworld weer tegen.
|
Voor je het weet staat de maffia ook weer voor de deur.
|
Wapens en gadgets
Wat wel goed uitgewerkt is in TWINE zijn de wapens en gadgets. Zo zijn er de standaard wapens, maar kan je ook gebruik maken van een kruisboog, een bestuurbare raketschieter of gewoon je vuisten. Daarnaast hebben de meeste wapens meerdere standen, zo kun je een silencer toevoegen aan je pistool of kan je een automatisch wapen minder kogels tegelijk laten schieten, waardoor je nauwkeuriger schiet.
De gadgets spelen ook een grote rol in TWINE. Zo moet je met een camera foto's maken als bewijsmateriaal of moet je afluisterapparatuur naast telefoons plaatsen. Verder is er een nachtkijker waarmee je beter kan zien op donkere plaatsen en het is zelfs mogelijk om ermee door muren heen te kijken. Maar het belangrijkste gadget is je horloge die maar liefst vier standen heeft. De stunner waarmee je iemand een schok geeft, de dart waarmee je verdovingspijltjes schiet, zodat je iemand voor een tijdje kan uitschakelen zonder diegene iets aan te doen. De laser waarmee je sloten, alarmen en andere elektrische apparaten kan uitschakelen en de graph wat een touw schiet waardoor je hogere plaatsen kan bereiken.
Multiplayer
Natuurlijk heeft TWINE ook een multiplayer waarbij je samen met drie vrienden op elkaar kan knallen. Maar dat hoeft niet perse met meerderen persoenen., want je kan ook tegen bots spelen. Zo kun je bijvoorbeeld in je eentje tegen drie bots of samen met iemand tegen twee bots. De bots zijn een leuk extraatje, maar verwacht niet teveel van ze.
Verder zijn er nog veel mogelijkheden met multiplayer. Zo kan je met teams tegen elkaar of ieder voor zich. Je kan ook king of the hill spelen, waarbij het de bedoeling is dat je zo lang mogelijk in een ring blijft staan. Maar de origineelste optie is uplink, daarbij zijn 3 radars door het level verspreid en moet je in teams zoveel mogelijk radars in bezit nemen en houden. Voor elke radar krijg je om de zoveel seconden punten en het team met de meeste punten wint.
Er zijn nog veel characters en speltypen te unlocken door levels in de singleplayer binnen een bepaalde tijd te halen, wat soms erg lastig kan zijn. Je kan ook verschillende wapenmodes instellen en zelfs je eigen geschikte naam invoeren. Kortom genoeg mogelijkheden om tot in de late uurtjes multiplayer te spelen.
Tegenwoordig zijn mensen zelfs bang voor je horloge.
|
Hey schat, mooi wapen hè.
|
Conclusie
The World is not Enough is een goede shooter, het haalt het niveau van GoldenEye niet, maar het is meer een Bondgame door het sluipen en de hoeveelheid gadgets. Verder heeft TWINE genoeg levels en mogelijkheden om je een lange tijd bezig te houden.
Beoordeling:
Verhaal:
| 8
Gameplay:
| 8
Graphics:
| 8,5
Geluid:
| 9
Replay:
| 8 | | | | |
| Pluspunten:
+ Veel variatie in de levels + Vette wapens en gadgets + Veelzijdige multiplayer
| Minpunten:
- Gebrek aan AI - De meeste levels zijn erg lineair
|
Eindcijfer (geen gemiddelde) 8,3
Marnix Viergever
Copyright © Mario 64
| |
|
|