Welkom op www.mario64.nl Welkom op www.mario64.nl
winkel | spel info | top 5 | pak faq's | geschiedenis | gastenboek | je overzicht | links | contact
 
Review The Legend of Zelda Majora's Mask

Aantal Spelers: 1
Publisher: Nintendo
Developer: Nintendo
Console: Nintendo 64
Leeftijdsadvies: 3 jaar en ouder

naar de homepage
Na het daverende succes van Ocarina of Time, kon het natuurlijk niet lang duren voordat er al weer een nieuwe legende op zou staan. Die kwam dan ook 2 jaar later, maar een nieuwe legende is het niet…

De legende leeft voort…
Majora's Mask is echt een vervolg op Ocarina of Time, dezelfde Link begint een reis met zijn paard Epona, tijdens die reis word hij lastiggevallen door een Skull Kid met 2 feeën. Die zorgen voor problemen, ze veranderen Link in een Deku en Epona is niet meer. Gelukkig maakt Link een deal met een Happy Mask Salesman, binnen 3 dagen moet hij zijn gekoesterde item terugkrijgen, hiermee doelt hij op de Ocarina of Time. Als je die terug krijgt begint het avontuur pas…
Er is namelijk veel meer aan de hand dan dat, de Skull Kid heeft namelijk een almachtig masker: Majora's Mask en gebruikt dat om de Maan op de wereld te laten storten, iets wat niet leuk is natuurlijk!

Deku Link
Er is natuurlijk nog veel meer, maar het is veel leuker om dat zelf te ontdekken. Je blijft niet het hele spel Deku Link, als je je Ocarina terughebt, leer je een liedje die ervoor zorgt dat die vloek in een masker verandert. Als dat is gebeurt, kan je ten alle tijden schakelen tussen Deku Link en de normale Link, wat allerlei Gameplay elementen met zich meebrengt.
Deku Link is niet de enige gedaante waar Link in kan veranderen. Goron Link en Zora Link komen ook voorbij, wat dus ook allerlei Gameplay elementen met zich meebrengt. Alle NPC's reageren ook anders als je in een andere gedaante bent, neem bijvoorbeeld de hond in Clock Town die jou aanvalt als je Deku Link bent, maar in gewone Link niets doet. Die interactiviteit is briljant en brengt een frisse wind in het Zelda-Genre.

Zeg eens Tatl, vind jij het nou niet irritant om mij telkens de weg te wijzen?
Zeg eens Tatl, vind jij het nou niet irritant om mij telkens de weg te wijzen?
Attack? Ga je gang, zolang je maar weet dat je het dubbele terug krijgt!
Attack? Ga je gang, zolang je maar weet dat je het dubbele terug krijgt!"
Time is against you…
De tijd is constant tegen je, je hebt immers maar 3 dagen om alles voor elkaar te krijgen. Wees maar gerust, je kan de tijd terugdraaien, maar dan raak je wel bepaalde items kwijt, zoals je Rupees, Deku Sticks enz. Bovendien worden de NPC's en events ook teruggezet. Het ligt eraan welk belangrijk item je weet te bemachigen, die behoud je wel. Het blijft altijd wel spannend, want naarmate de tijd vordert, des te minder tijd heb jij om die ene Dungeon te voltooien, het is gewoon spannend.
Als je de tijd terugdraait word je weer teruggezet in Clock Town, wees maar niet gerust, je wordt niet constant gedwongen altijd die rot afstand te rennen. Er zijn namelijk ook checkpoints die je met je Ocarina kan bereiken, weer zo'n briljant punt van Nintendo, waardoor het niet vervelend word dat je steeds op hetzelfde punt terecht komt.

Controlling Link
De besturing is hetzelfde gebeleven als Ocarina of Time, de interface werkt altijd nog perfect met de A,B en C knoppen. Het targeting systeem werkt ook nog lekker als vanouds. Er is dus ook weer een fee bij je, dit keer is dat Tatl, die eerst dus één van die 2 feeën was die bij die Skull Kid hoorde, een soort overloper. De wereld ziet er weer fantastisch uit. Als hier niet alles uit de Nintendo 64 word gehaald, weet ik het ook niet meer. Uitgestrekte werelden met veel meer detail dan in Ocarina of Time.

Diepgaand
De Gameplay gaat ongelooflijk diep, kleine puzzeltjes, gemengd met leuke actie en interactiviteit met de omgeving en andere karakters. Veel side-quests zijn aanwezig. Je kan er ook gewoon voor kiezen om even 3 dagen niet het hoofdverhaal te volgen, maar gewoon even kijken wat de Magic Beans op dat ene plekje doen. Of toch maar even kijken of ik nou wel alles kan raken bij de Shooting Range, of dan toch weer die ene Dungeon doen? Je kan van alles doen. En alles gaat superdiep. Het maakt niet uit wat je doet, maar je hebt er altijd wel wat aan. Heart Containers zijn bijvoorbeeld altijd mooi meegenomen.
Is Majora's Mask dan beter dan Ocarina of Time? Nee, alleen het verschil is minimaal, Ocarina of Time heeft een net iets diepgaander verhaal en een volwassen Link is en blijft stoerder dan het jochie.

Conclusie:
Wat heeft Nintendo hier weer een meesterwerk afgelevert zeg! Diepgaande Gameplay, Geweldige Graphics en een perfecte magische sfeer vormen een (bijna) perfect geheel voor een Zelda game. Het is iets minder dan Ocarina of Time, maar het verschil is minimaal. Majora's Mask is typisch zo'n Nintendo avontuur die jou vanaf het begint beetpakt en nooit meer loslaat.

Gameplay: 9,6
Graphics: 9,2
Replay: 8,9
Sound & Music: 9,5

Totaal (geen gemiddelde): 9,6  

naar de winkel naar spellen info naar top 5 lijsten terug naar homepage
 

Jim Vorwald
Copyright © Mario 64