Er gaat een legende rond over een jongen in het groen, die met het Master Sword in de hand op zoek naar delen van de Trifoce om Prinses Zelda te redden en de kwaadaardige tovenaar Ganon op te sluiten in de krochten van de heilige koninkrijk. Telkens als het kwaad geweken is, sluimert het jarenlang. Tot de legende opnieuw tot leven wordt gewekt en het verhaal zich herhaald en herhaald.
In 1987 verscheen het eerste deel van The Legend of Zelda op de Nintendo Entertainment System. Het spel werd ontwikkeld door de Japanse softwareontwikkelaar Shigeru Miyamoto, die eerder successen had geboekt met het opzetten van series als Donkey Kong en Super Mario Bros.
In The Legend of Zelda wordt je neergezet in een spelwereld zonder te weten wat je moet doen. Dat klinkt ontzettend ingewikkeld. Dat was het ook. Met de bijgevoegde landkaart was het de taak om de delen van de Triforce te vinden in een grote spelwereld. In deze wereld bevonden zich dungeons, een soort kerkers met een eindbaas, die je uit moest spelen om de delen van de Triforce te bemachtigen. Zonder internet of hulp was dit ontzettend moeilijk en een enorm tijdrovend proces! Was het je toch gelukt? Dan kon je de slechte Ganon een draai om de oren geven en de vrede in Hyrule herstellen.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend Of Zelda. (GBA)
Wat doe je als Nintendo als The Legend of Zelda een enorm succes blijkt te zijn? Durf je te innoveren of geef je het publiek meer van hetzelfde? Nintendo koos voor het tweede pad en bracht ons The Legend of Zelda II: The Adventure of Link. Een platformavontuur met RPG-elementen.
Niet bepaald wat we van de Legend of Zelda-serie gewend zijn. Het is daarom ook letterlijk het zwarte schaap te noemen. Ten eerste doordat je van links naar rechts speelt, in plaats van de wereld van bovenaf de wereld bekijkt. Ten tweede door de gruwelijke moeilijkheidsgraad. Er zijn maar weinig gamers, die het voor elkaar hebben gekregen om de zes kristallen te vinden, Ganon opnieuw te verslaan en prinses Zelda te laten ontwaken uit haar eeuwige slaap. Lukt het jou misschien wel?
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda II: The Adventure of Link. (GBA)
Fans waren zachtjes uitgedrukt boos en teleurgesteld met de komst van The Legend of Zelda II: The Adventure of Link. Dit was niet het spannende openwereld-avontuur dat ze hadden leren kennen in het originele spel. Dat de sfeer en het gevoel van het eerste deel uitgediept terug zouden keren op de Super Nintendo, onder de naam The Legend of Zelda: A Link to the Past, was een grote verrassing
A Link to the Past doet alles wat het originele The Legend of Zelda ook deed, maar dan vele malen beter. Zo wordt er voor het eerst een grootschalig achtergrondverhaal uit de doeken gedaan over het ontstaan van de Triforce en het heilige land, waar Ganon jarenlang opgesloten heeft gezeten. De formule van de spelserie als we die vandaag de dag kennen is hier voor het eerst ontstaan. De introductie van nieuwe items en een duistere spiegelwereld maken dit tot een echte klassieker.
Als speler ga je op pad om drie elementen te vinden, waarmee je het Master Sword uit de heilige steen kunt trekken. Alle alarmbellen gaan af en er is stront aan de knikker. Vervolgens moet je op zoek naar meerdere kerkers (ofwel dungeons) om delen van de Triforce te verzamelen. Tovenaar Ganon kan opnieuw worden opgesloten en de credits rollen over het scherm... in een notendop.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: A Link to the Past. (GBA)
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: A Link to the Past. (SNES)
De Nintendo 64 bracht de mogelijkheid om alle Nintendo-franchises voor het eerst in 3D te mogen bewonderen. Alleen, hoe zet je een immens populaire titel met een vogelperspectief om naar een volwaardige 3D-game? Nintendo zet met The Legend of Zelda: Ocarina of Time het ultieme juweel neer en slaat de spijker op zijn kop. Game, set, match. In veel lijstjes wordt dit zelfs de allerbeste videogame ooit gemaakt genoemd. Leuk en aardig, maar wat maakt het spel precies zo speciaal?
The Legend of Zelda: Ocarina of Time is in de basis een driedimensionale versie van zijn voorganger, The Legend of Zelda: A Link to the Past. Je begint het spel met de jonge Link in Kokiri Village, waarna de Great Deku Tree je om een gunst vraagt hem te verlossen van zijn verschrikkelijke vloek. Een heel plot doet zich uit de doeken over een geheimzinnige man uit de woestijn met slechte bedoelingen. Link krijgt de taak om te zorgen dat de man nooit en te nimmer het heilige land zal binnendringen.
Dat gaat natuurlijk fout. Link groeit op en kan een enorme open wereld verkennen vol uiteenlopende gebieden, personages, dungeons en items. Je blaast op een fluitje en je paard Epona komt op je af gegaloppeerd. Voor je het weet rijdt je rondjes over het wijd gestrekte Hyrule Field. In de tijd dat dit spel uitkwam was er niets wat kon tippen aan de schaal die hier wordt neergezet. Spanning, actie, avontuur en lastige puzzels; Ocarina of Time heeft het allemaal.
In 2011 werd er een remake van het spel uitgegeven op de Nintendo 3DS met verbeterde graphics.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Ocorina of Time. (N64)
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Ocorina of Time 3D.
Nintendo lijkt in de geschiedenis van Zelda, na een geprezen deel uit de serie, ons totaal op een ander pad te zetten met zijn opvolger. The Legend of Zelda: Majora's Mask stond bijna haaks op zijn voorganger Ocarina of Time. Het spel was duister, pittig, treurig, stressvol en melancholisch.
Na de gebeurtenissen in het vorige spel wordt de Ocarina van Link in het bos gestolen door een Deku Kid. Uiteraard gaat onze held in het groen er achteraan en komt hierbij in de geheimzinnige wereld van Termina terecht. Een land met veel zorgen. De maan is aan het neerstorten en zal na drie dagen op de aarde klappen. Een fijn vooruitzicht! Aan Link de taak dit te voorkomen door de tijd terug te draaien en maskers te vinden met de toverkracht hem te transformeren in andere wezens.
In 2015 werd er een remake van het spel uitgegeven op de Nintendo 3DS met verbeterde graphics.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Majora's Mask. (N64)
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D. (3DS)
Een gloednieuwe console werd uitgebracht in 2002, de Nintendo Gamecube. Natuurlijk kon een Zelda-titel niet uitblijven. Hoe zou Link eruit zien op het nieuwe grafische pareltje van Nintendo? Als een heel lief en schattig cartoonkarakter in een kleurrijke open wereld op zee. Je maakt een grapje? Dit is niet waar de fans om vroegen. Waar is de realistische stijl van de Nintendo 64-games gebleven?
Heen met de wind. En dat is maar goed ook, want The Legend of Zelda: The Wind Waker mag dan een apart grafisch stijltje hebben; man, man, man, wat was dit een toptitel! Je kreeg de vrijheid om met je boot, de koning van de rode leeuwen, de grote oceaan te verkennen. Je maakte een nieuwe geschiedenis, op zoek naar verborgen eilandjes, grotten en dungeons. De wind staat centraal in dit spel en je kunt hem zelfs naar je eigen hand zetten met een dirigeerstokje. Het is dan ook niet gek te noemen dat dit spel in 2013 een remaster kreeg op de Nintendo Wii U, waarbij het in HD lijkt of je met een levende tekenfilm speelt.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: The Wind Waker. (GC)
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: The Wind Waker HD. (Wii-U)
Vandaag de dag is het heel normaal dat er opnieuw games worden ontwikkeld in pixelart-stijl. Je weet wel; games die eruitzien alsof ze zo van een oude console als de Super NES zijn weggelopen. In 2005 was dit echter totaal niet de orde van de dag. The Legend of Zelda: Four Swords Adventures bracht de nieuwe techniek samen met de looks en feel van A Link to the Past van de Super Nintendo.
In Four Swords Adventures speel je met vier personen tegelijk op één televisiescherm, terwijl je speelt met een Gameboy Advance in je handen. Deze zijn met een speciale kabel aangesloten op de Gamecube-poorten van je Nintendo Gamecube. Iedere speler speelt met één van de vier gekleurde Links. Zodra je een huisje in gaat of te ver van het tv-scherm afdwaalt met je personage, gaat het avontuur verder op het kleine Gameboy Advance-scherm. Ontzettend origineel en uniek in die tijd!
Het enige nadeel; je hebt vier Gameboy Advances en vier linkkabels voor de Nintendo Gamecube nodig om dit spel in zijn volle glorie met drie vrienden te ervaren. In je eentje is er helaas weinig aan.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
Nintendo slaat terug en geeft de fans ditmaal wel waar jarenlang om gevraagd - lees: gesmeekt - werd. Een The Legend of Zelda-titel in de realistische grafische stijl van voorloper Ocarina of Time. Twilight Princess was een titel, die pas laat in de Gamecube-periode werd uitgebracht. Het was een van de laatste games voor deze console. Mede hierdoor werd het spel destijds ook uitgebracht in gespiegelde vorm met bewegingsgevoelige besturing op de toen net verschenen Nintendo Wii.
The Legend of Zelda: Twilight Princess vertelt het verhaal van een duistere schaduwwereld. Ganon (ofwel zijn menselijke alter-ego Ganondorf) probeert uit te breken uit deze alternatieve dimensie, om wraak te nemen op Hyrule en de verschrikkelijke duisternis die ooit geweest is weder te laten keren. Link probeert dit opnieuw te verhinderen, door volgens de gebruikelijke formule van kerker naar kerker te reizen, en items te vinden om Ganon te verslaan. De grote vernieuwing dit keer is dat je kunt switchen naar een Wolf-personage, hoewel dit niet zoveel toevoegt als men vooraf haf gehoopt.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Twilight Princess. (GC)
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Twilight Princess Wii. (Wii)
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend of Zelda: Twilight Princess HD. (Wii-U)
The Legend of Zelda: Skyward Sword laat ons kennis maken met de legende van Zelda. De oorsprong van Hyrule, haar inwoners, het Master Sword en de eeuwige vloek rond de herhalende geschiedenis wordt hier tot in detail toegelicht. Hierdoor is het wellicht het Zelda-spel met de meest liniaire verhaallijn tot dusver. Is dat een slecht ding? Ja en nee. De serie stond er altijd om bekend om veel te kunnen ontdekken. Dat element mist hier bijna volledig. De kerkers zijn echter geweldig en ijzersterk.
The Legend of Zelda: Skyward Sword maakt gebruik van Wii Motion Plus. Een klein verlengstukje van de oorspronkelijke Nintendo Wii-afstandsbediening om de bewegingsgevoeligheid een stuk nauwkeuriger te maken. Het hele spel is ontwikkeld met de Nintendo Wii in het achterhoofd. Zo kun je bepaalde vijanden alleen verslaan als je ze met een specifieke zwaardslag neersabelt. De puzzels, omgevingen en items maken ook allemaal op een goede manier gebruik van de Wii Motion Plus.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legen of Zelda: Skyward Sword. (Wii)
Je zult als Link een grote open wereld kunnen verkennen vol dungeons, vijanden en avonturen. Je kunt snowboarden, parachutespringen en klimmen op rotsen.
Meer weten? Bekijk onze All-in-1 pagina van The Legend Of Zelda: Breath of the Wild. (Wii-U)