----------------------------- | MARIOPARTY FAQ (Nederlands | ----------------------------- AUTOR: Peter Hildering, The Netherlands E-MAIL ADRESS: zeldadomein@hotmail.com COPYRIGHT: (c) Peter Hildering, 2001-2002 =========================================================================== INHOUDSOPGAVE =========================================================================== - Inhoudsopgave - Update History - Inleiding 1. Het verhaal 2. De spelfiguren 3. De besturing 4. Mushroom Village 5. Een bordspel spelen 6. De spelborden 7. De mini-games 8. Mini-game eiland 9. Vraag en antwoord 10. Tips en Trucs 11. Credits =========================================================================== UPDATE HISTORY =========================================================================== Version 1.2- 12th August 2002 Het mini-game hoofdstuk is volledig af, en ik heb 'Het verhaal' toegevoegd. Ik ben zo vrij geweest om m'n fantasie erop los te laten, dus het kan wat anders zijn dan je verwacht had ;) Aarzel niet om me een mailtje te sturen om te vertellen wat je ervan vindt. Version 1.1 - 6th February 2001 Een kleine update, maar geen onbelangrijke, want de Tips en Trucs zijn er nu! Met dank aan Willem de Gelder. Version 1.0 - 21th January 2001 De eerste versie van deze Marioparty FAQ. Er is nog niet zoveel af van deze FAQ, maar dat komt allemaal nog wel een keer. Het belangrijkste, de minigames (uitgebreid beschreven) is voor het grootste deel af. Alleen de 2 vs 2-player en de 1-player minigames moeten nog. =========================================================================== INLEIDING =========================================================================== Hallo iedereen, welkom bij de Nederlandstalige FAQ van de beste multiplayer game aller tijden! Tegen de tijd dat Marioparty 2 al lang in de winkels ligt en er al ver gevorderde plannen zijn voor Marioparty 3, kom ik nog eens met mijn FAQ... Zoals het er nu uit ziet, is de FAQ nog niet zo ver. Alleen het belangrijkste deel, de minigames, is voor het grootste deel af. Deze FAQ zal niet zo vaak ge-update worden, omdat ik nog druk ben met een andere FAQ (Majora's Mask) die ik eigenlijk belangrijker vind. Maar toch, veel plezier met wat er al is! =========================================================================== 1. HET VERHAAL =========================================================================== (gebaseerd op de handleiding en vrij vertaald door Phildering) Op een mooie dag werd Mario wakker van de vrolijke Mario Bros. Theme die uit zijn wekkerradio, die stond afgestemd op Mushroom Golden Oldies, schetterde. De zon scheen vrolijk aan de lucht en de vogels kwetterden in de bomen. Aangezien alle kastelen in de buurt waren vrijgemaakt van lastige draken had Mario vandaag een vrije dag. Hij had de wekker om 7.00 gezet, omdat hij er niet van houdt zijn vrije dag te verslapen. Hij sprong met een van zijn sprongen waar hij zo beroemd mee is geworden uit zijn bed, trok zijn rode truitje en blauwe tuinbroek aan, trok zijn snor recht en zette zijn rode pet op. Hij ging voor het raam staan en snoof de frisse ochtendlucht naar binnen. Opeens rook hij iets anders... 'Hmmm... dat ruikt lekker', dacht Mario, 'volgens mij is de buurvrouw zo op de vroege ochtend een taart aan het bakken'. Een taart... Mario 's gedachten dwaalden af. 'Een taart... waar doet me dat aan denken?' Opeens wist hij het weer: zijn vriendin prinses Peach had eens een heerlijke taart voor hem gebakken toen hij had geholpen met het restaureren van de schilderijen in haar kasteel of iets dergelijks, maar dat wist hij niet meer precies. Maar die taart, die zal hij nooit vergeten! 'Hmmm... ', dacht Mario, 'eigenlijk heb ik best wel weer eens zin in een stukje taart van Peach.' Hij liep de kamer in en kwam daar zijn broertje Luigi tegen die blijkbaar nog eerder uit bed was dan hij en op de bank voor de tv hing. 'Weet je', zei Mario tegen zijn broertje, 'ik heb zin in taart'. Luigi trok zijn wenkbrauw op. 'Ik zou ook zin zo zin krijgen in taart als ik die lucht ruik die hier in de buurt hangt. Maar... ik denk niet dat een stukje taart van de buurvrouw er voor ons in zit, niet?' Mario knikte. Hij wist precies waar Luigi op doelde. Een poosje terug hadden Luigi en hij van de vuurbloemen in haar tuin gesnoept en dat had ze hun nog steeds niet vergeven. 'Nee, ik heb eigenlijk meer zin in een taart, gebakken door prinses Peach. Weet je nog, die taart die ze eens gebakken had toen we haar in het kasteel geholpen hadden?' Luigi's gezicht betrok. 'Daar was ik niet bij', zei hij. O nee, nu wist Mario het weer. De cartridge was toen vol, dus was er geen plaats meer voor Luigi. 'Whatever', zei Mario, 'dat doet er niet toe, wat blijft is dat ik zin heb in taart.' 'Nou, nodig haar dan eens uit en hoop dat ze een taart meebrengt', opperde Luigi. Mario's gezicht lichtte op. Dat was nog eens een idee! 'Ik zal haar gelijk een sms-je sturen', zei hij. Hij voegde de daad bij het woord, en typte een kort berichtje op zijn Knockia. 'Peach, vandaag vrij. Geef feestje. Kom je langs? Groet, Mario. P.S. De taart is op'. Al binnen 5 minuten had hij een sms-je terug: 'Leuk idee, Mario. Kom zo. Breng Toad en taart mee.' Tevreden zakte Mario neer op de bank. Dat was weer gelukt. Binnen korte tijd zou hij een taart van Peach kunnen eten. Helaas kwam Toad ook (Mario had het niet zo op dat wijsneuzerige kereltje) maar kleine Toadjes hebben kleine maagjes dus zou er genoeg taart overblijven voor hem. Mario pakte alvast de taartschoteltjes en de taartvorkjes uit de kast. Een uur later werd er gebeld. Al voordat Mario de deur opende had hij al aan de geur geroken dat Peach met een taart in aantocht was. 'Ha Peach, lang niet gezien!' riep Mario, 'wat ben je snel gekomen!' 'Dag Mario!' zei Peach, en gaf hem spontaan een zoen op zijn neus. Mario kleurde rood. 'Ik heb de warpbuis genomen dus daarom ben ik zo snel.' Intussen was Luigi ook al bij de deur verschenen. 'Kom binnen, kom binnen!' riep hij. 'Dan kunnen we gezellig bijpraten onder het genot van een stukje taart.' Hij trok Peach aan haar arm naar binnen en pakte onder het lopen de taart van haar over. Achter Peach aan schuifelde Toad naar binnen. Toen hij de huiskamer binnenkwam waren Luigi en Mario al druk bezig met het snijden van de taart. Ze wilden de stukken net op de schoteltjes leggen toen de bel weer ging. Wie zou dat nou kunnen zijn? Mario liep naar de deur (en zag niet dat Luigi achter zijn rug snel zijn stuk taart met dat van Mario verwisselde) en opende deze. Het was Yoshi. Hij stond met zijn enorme neus de taartlucht op te snuiven, maar ging gauw recht staan toen de deur open ging. 'Ha Mario', riep Yoshi, 'ik kom eventjes... eh... een kopje suiker lenen.' 'Oh dat mag,' zei Mario, 'geef je kopje maar, dan zal ik 'm vullen'. Yoshi schuifelde onrustig heen en weer. 'Eh ja... ehh... o ja een kopje, eh... wat stom, volgens mij ben ik een kopje vergeten. Oh mmmm... wat ruikt het hier toch lekker.' 'Nou ja,' zei Mario, 'dan mag je wel een kopje van mij lenen.' Hij had niet gemerkt dat Peach intussen ook naar de deur was gelopen. 'Yoshi!', riep ze, 'dat is lang geleden! Kom toch binnen, dan krijg je ook een stukje taart!' Mario begon zorgelijk te kijken, en er verscheen een grote grijns op Yoshi's gezicht toen hij naar binnen stapte. Samen met Peach liep hij de kamer in. Mario haalde zijn schouders op en liep naar de keuken om een extra schoteltje en taartvorkje te halen. In de la lagen nog voldoende vorkjes, maar de kast was leeg. Met een zucht keek Mario naar de enorme stapel afwas die op het aanrecht stond en keek of hij er wat schoteltjes tussen kon ontdekken. Hij zette wat pannen met aangekoekte paddenstoelen op de bodem opzij en groef tussen de borden tot hij wat schoteltjes ontdekte. Hij pakte er een en onder de kraan spoelde hij de taartkruimels van vorige week eraf. Toen hoorde hij opeens een andere stem, een diepe, donkere stem vanuit de kamer komen. Wie zou dat kunnen zijn? Met het schoteltje en vorkje in zijn hand rende hij de kamer in. Niemand anders dan Wario stond daar in het midden van de kamer! Hij was druk in discussie met Luigi, terwijl Peach en Toad hen uit elkaar probeerden te trekken. Yoshi zat op de bank en was vast begonnen aan het stuk taart dat voor Mario bestemd was, en keek niet op of om. Toen hij dat zag liet Mario van verbazing het schoteltje uit zijn handen vallen. Het sloeg in stukken kapot op de grond. 'Wel verdraaid!' riep hij uit. Luigi en Wario, die dachten dat Mario het tegen hen had, keken verschrikt op. Luigi was de eerste die wat zei. 'Wario kwam hier zomaar binnensluipen en probeerde de taart mee te nemen toen ik even niet keek!' zei hij. Mario sloeg zichzelf voor zijn hoofd. Hij had de deur open laten staan toen hij Yoshi had binnengelaten. Wario moest de taartgeur hebben geroken en naar binnen zijn geslopen zodra hij de gang uit was. 'Wegwezen!' zei hij scherp tegen Wario. Wario keek verongelijkt. Maar Peach was minder streng. 'Ach laat hem toch,' zei ze tegen Mario. 'Hij wilde enkel vragen of hij een hapje wilde mee-eten van de taart die ik gebakken heb, is het niet, Wario?' Gelijk was de grijns terug op het gezicht van Wario. 'Ja, ja natuurlijk is dat zo,' zei hij heftig knikkend. 'Nou, nu geen geruzie meer, van mij mag Wario mee-eten van de taart. Laten we allemaal vrienden zijn!' 'Ja, vrienden!' liet Toad van zich horen. Wario bedacht zich niet en liet zich neerploffen op de bank. Peach draaide zich om om een extra stuk taart af te snijden, en zag niet hoe Wario zijn tong uitstak tegen Luigi. 'Ach Mario, schat' zei Peach liefjes. Mario werd rood en probeerde niet te zien hoe achter Peach Wario zijn lachen probeerde in te houden. 'Wil je nog even wat schoteltjes uit de keuken halen? Ruim dan gelijk de scherven op die voor je voeten liggen.' Mario liep mokkend naar de keuken en smeet de scherven in de prullenbak. 'Mooi is dat', dacht hij, 'nog minder taart voor mij.' Hij pakte twee schoteltjes uit de berg afwas en spoelde ze af, en pakte daarna nog twee vorkjes en liep weer naar de kamer. Ineens hoorde hij weer een vreemd geluid. Het leek wel... een aap? Mario kreeg een bang vermoeden en rende de kamer in. En het was precies zoals Mario gedacht had: het was DK die zich net op zijn bank liet neerzakken. Mario wilde net zijn mond open doen om te schreeuwen dat DK op moest rotten, toen Peach wat zei. 'Ach ja,' zei ze, 'ik was het helemaal vergeten te zeggen. Onderweg in de warpbuis kwam ik Donkey Kong tegen. Ik heb hem ook gevraagd te komen, want ik dacht dat je je oude vriend wel weer eens wilde zien?' Mario kon niet uit zijn woorden komen van woede, maar het lukte hem toch vriendelijk te blijven tegenover Peach. 'Ehh... ja natuurlijk. Hallo DK, fijn je weer te zien!' Mario keek woedend om zich heen. Nu leek het net of hij hier een feestje zat te geven, terwijl hij niemand anders dan Peach had uitgenodigd! Iedereen was er: Luigi, Peach, Toad, Yoshi - zelfs Wario en Donkey Kong hadden het gewaagd bij hem binnen te komen. Het hele gezelschap was compleet. 7 personen, en één taart. Natuurlijk kon dat nooit goed gaan, en dat ging het ook niet. Het begon al met het snijden van de taart. Mario en Luigi hadden al grote stukken voor zichzelf afgesneden voor de rest kwam. Mario's taartpunt was al voor het grootste deel in de maag van Yoshi verdwenen, terwijl Wario zich het stuk van Luigi had toegeëigend. Peach had de rest van de taart in kleine puntjes verdeeld, en Mario keek sip naar het mini-taartpuntje dat op zijn schoteltje lag. Luigi was intussen druk bezig om zijn stuk te vinden en zag tot zijn afgrijzen dat Wario het op zijn schoteltje had liggen. 'Hey, dat is mijn stuk taart!' riep hij naar Wario. 'Niet waar!' riep Wario, 'het stond voor mijn neus. De jouwe heeft Yoshi gepikt.' Yoshi keek verstoord op en drukte toen het schoteltje tegen zijn rug. 'Ik heb er al van gegeten', zei hij met een grijns. Toen begon ook DK, die nog helemaal geen stuk taart had, zich in de discussie te mengen. 'Degene met dat grote stuk moet het aan mij geven, want ik heb nog niks!' 'Oh, jongens, houd toch op!' zei Peach. 'Geef dat stuk maar aan mij, dan eet ik het op. Ik heb het per slot van rekening gebakken.' 'Dat is niet eerlijk!' zei Mario, 'je hebt de taart aan mij gegeven, en gegeven blijft gegeven!' 'Is dat zo?' riep Luigi verongelijkt, 'wiens idee was het nu eigenlijk om Peach uit te nodigen?' Tegelijkertijd begon iedereen door elkaar te schreeuwen. Ieder vond dat hij of zij het recht had op het grootste stuk taart. Tenslotte stelde Wario de hamvraag: 'Wie van ons krijgt nu eigenlijk dit grootste stuk taart?' 'Ikke! Ik natuurlijk!' riepen ze bijna allemaal tegelijkertijd. Ze konden het niet eens worden, ze waren stuk voor stuk overtuigd van hun eigen gelijk. Plotseling liet Toad, die niet mee had gedaan aan de hele discussie, van zich horen. Het kon hem niet veel schelen wie er won, omdat hij met zijn kleine maagje meer dan genoeg zou hebben aan een klein stukje taart, die hij inmiddels ook al achter zijn kiezen had zitten. 'Ik heb een idee!' Iedereen was ineens stil en keek naar Toad. 'Jullie willen allemaal het grootste stuk taart, he?' Iedereen knikte heftig, zelfs Yoshi die al een respectabel stuk taart had verorberd. 'Laten we er dan een wedstrijd van maken! Is degene die het grootste stuk taart verdiend niet degene die er het hardst voor gewerkt heeft?' Iedereen wist dat Toad gelijk had. Wie het hardst had gewerkt, had de leegste maag en zou dus het meeste taart opkunnen. Toad vertelde hen over een warpbuis die in Mushroom Village stond die je kon brengen waar je maar wilde. Aan de andere kant lagen vast en zeker spelborden waarop Mario en zijn 'vrienden' konden uitmaken wie de superster was en dus het grootste stuk taart verdiende. Ze renden allemaal zo snel ze konden naar Mushroom Village en sprongen in de warp-buis. Niemand van hen wist echter welke opwindende avonturen hen aan de andere kant van de buis zouden wachten... =========================================================================== 7. DE MINIGAMES =========================================================================== In dit hoofdstuk zal ik stuk voor stuk de mini-games beschrijven. Je vindt hier hoe je het moet spelen, en wat de beste tactieken zijn. De mini-games staan in de volgorde waarin ze ook in de handleiding staan. Er zijn verschillende soorten minigames: Bonus-games: In een bonus-game spel moet je zo veel munten verzamelen als je kan. Er is geen maximum. Je kan geen munten verliezen. Succes-games: In een succes-game verdien je 10 munten als je het haalt, en verlies je 5 munten als je het niet haalt. Chance-games: Als je wint, krijg je munten van de verliezers. Als je verliest moet je munten afstaan aan de winnaars. 2-vs-2 games: Twee teams van twee spelfiguren strijden tegen elkaar. De winnaars krijgen ieder 10 munten van de verliezers, de verliezers moeten elk 10 munten afstaan. Race-games: Het spelfiguur dat als eerste de finish bereikt, wint 10 munten. Je kan niets verliezen. Punten-games: De speler (of spelers) met het hoogst aantal punten wint 10 munten. Je kan ook hier niets verliezen. Survival-games: De speler die het laatst overblijft wint 10 munten. Teamwork-games: Alle vier de spelfiguren werken samen om een doel te bereiken. Als dat doel gehaald is, krijgen alle spelers 10 munten. --------------------------------------------------------------------------- 4-Speler Games --------------------------------------------------------------------------- <><><><><><> 1. FACE LIFT <><><><><><> Type: Punten-game Besturing: A-knop - pak vast Stick - bestuur handje Uitleg: Deze mini-game is afgeleid van het titelscherm van Super Mario 64 waarbij je Mario's hoofd kon verbouwen. (Let bij deze mini-game op de achtergrond met Super Bowser 64!) In het begin verschijnt er een Bowser-kop die een bepaalde vorm aanneemt. Bepaalde delen van het hoofd worden uitgerekt of ingekort. Daarna wordt het voorbeeld kleiner en het scherm splitst in vieren. Iedere speler moet proberen het voorbeeld van de Bowser-kop zo goed mogelijk na te maken. Je hebt een handje waarmee je bepaalde lichaamsdelen (wenkbrauwen, neus, mond en wangen) met A beet kan pakken. Houd A ingedrukt en sleep met het handje het lichaamsdeel in de gewenste stand. Na 30 seconden moet je stoppen en krijg je punten. Hoe beter je gezicht op het voorbeeld lijkt, hoe meer punten je krijgt (max. 100). De speler met de meeste punten wint 10 munten. Als je dit spel wat vaker speelt, zal het zeker niet onmogelijk zijn om de perfecte score van 100 te halen. Tips: Kijk goed naar het voorbeeld en neem de tijd, want die heb je genoeg. Meestal moeten de lichaamsdelen tot het maximum ingekort of uitgerekt worden. Als je met menselijke tegenstanders speelt en je bent eerder klaar dan de rest, kan je irritant gaan doen door het voorbeeld in het midden van het scherm met je handje te bedekken. <><><><><><><>< 2. CRAZY CUTTER <><><><><><><>< Type: Punten-game Besturing: Stick - stuur de drilboor Uitleg: Bij deze mini-game is het de bedoeling om met een drilboor een fossiel (Bob-Omb, Boo of Goomba) uit te snijden! Het scherm is in vieren gedeeld en ieder heeft zijn eigen fossiel . Binnen 30 seconden moet je met je spelfiguur die op een drilboor zit zo netjes mogelijk over de lijntjes het fossiel uitsnijden. Stuur met het joystickje. Na afloop krijg je punten toegekend. Hoe meer je over het lijntje bent gegaan, hoe meer punten je krijgt. Bij alle spelers die meer dan 80 punten hebben barst het fossiel open, en komt het figuur eruit! Iedere speler bij wie dat gebeurt, krijgt 10 munten. Als je je werkstuk niet op tijd af hebt, krijg je 0 punten. Tips: Stuur voorzichtig, maar ook weer niet te langzaam. Je hebt hiervoor een vaste hand nodig. Verder valt er niet meer te zeggen dan: oefening baart kunst. <><><><><>< 3. HOT-BOMB <><><><><>< Type: Chance-game Besturing: A-knop: Gooi de bom Stick: Richten Uitleg: Bij deze zenuwslopende mini-game sta je met z'n vieren in een kringetje en een van de spelers krijgt een Bob-omb. Over de uitleg kan ik verder kort zijn: zorg dat die bom niet ontploft als jij hem vast hebt! Gooi de Bob-Omb met A naar een andere speler zo gauw als je hem in je bezit hebt. Op een gegeven moment ontploft de bom en de pechvogel die hem op dat moment vast heeft, verliest 15 munten. De anderen krijgen ieder 5 munten. Tips: Meer geluk dan wijsheid. Het is leuk om de bom steeds als je hem hebt te gooien naar het personage waar je de grootste hekel aan hebt. <><><><><><><><><>< 4. MUSICAL MUSHROOM <><><><><><><><><>< Type: Race-game Besturing: A-knop: Spring Stick: Loop A + Z: Maak een bommetje Uitleg: Wat is nou een feestje zonder stoelendans? (Of paddenstoelendans in dit geval) De vier spelers lopen om een grote paddenstoel waar een schatkist op ligt. Als de muziek stopt krijg je controle over je spelfiguur. Wie nu het eerste bij de schatkist is en er tegenaan springt, wint 10 munten. Tips: Houd tijdens de muziek steeds de stick in de richting van de grote paddenstoel geduwd zodat je als de muziek ophoudt gelijk in de goede richting rent. Vergeet niet tegen de kist aan te springen als je op de grote paddenstoel staat! <><><><><><><><><>< 5. COIN BLOCK BLITZ <><><><><><><><><>< Type: Bonus-game Besturing: A-knop: Spring Stick: Loop Uitleg: Boven een grasveld hangen negen oranje ?-blokken. Als je tegen zo'n blok aanspringt komt er een munt uit, net zoals bij de Mario-spellen. Probeer nu zo veel mogelijk munten te verzamelen door tegen de blokken aan te springen met A. Na een bepaald aantal munten is het blok leeg en verdwijnt. Als alle blokken leeg zijn, is het spel afgelopen en iedereen mag zijn verzamelde munten houden. Tips: Om niet naast het blok te springen, moet je in de schaduw van het blok gaan staan en dan omhoog springen. Begin met springen tegen het blok dat het dichtst bij je staat. Meng je niet zoals de computerspelers in gevechten om een bepaald blok, maar ga rustig in een hoekje tegen een blok staan springen om zo de meeste munten te verzamelen. <><><><><><><><> 6. BALLOON BURST <><><><><><><><> Type: Race-game Besturing: A-knop: Pomp indrukken B of Z: Pomp uittrekken Uitleg: Wie heeft als eerste de Bowser-ballon zo groot opgeblazen dat hij knapt? Druk in een snel tempo afwisselend op A en B (of A en Z) om met je pomp de Bowser-ballon op te pompen die met een slang aan je pomp vast zit.. Degene bij wie de ballon als eerste knapt, wint 10 munten. Tips: Pomp in een gestadig tempo en houd daarbij de knoppen steeds even ingedrukt zodat je de pomp tot het maximum kan uittrekken of indrukken. Als je als een waanzinnige op de A en B knoppen drukt, is de kans groot dat je per keer maar een klein beetje lucht in de ballon blaast. Je kan zien of je de pomp maximaal benut, want als je de pomp helemaal uittrekt gaat die wit knipperen. <><><><><><><><><><>< 7. SKATEBOARD SCAMPER <><><><><><><><><><>< Type: Race-game Besturing: B-knop: Skate A-knop: Spring met je skateboard Uitleg: Je moet met z'n vieren naast elkaar over een stenen brug in de lava naar de finish racen. De stenen brug brokkelt achter je af, dus wees snel als je niet in de lava wilt vallen! Druk op B om te skaten. Je hoeft niet te sturen, je gaat automatisch recht. Op het pad vind je af en toe een rij Twhomps. Gebruik A om over de Twhomps heen te springen. Diegene die het eerst over de finish is, wint 10 munten. Er is voor iedere speler een 5-munten bonus die je krijgt als je het zakje pakt dat halverwege boven de baan hangt. Tips: In het begin hoef je niet als een razende op B te drukken, een gewoon tempo is voldoende om bij te blijven. Pas op het eind, als de camera achter de spelers gaat staan, is het tijd om zo snel mogelijk op B te gaan drukken. En dan nog zijn de verschillen vaak miniem. Pas trouwens op dat je tijdens het furieus drukken op B niet per ongeluk met je vinger A raakt, want als je springt, raak je achter! Begin op tijd met springen over de Twhomps, anders blijf je erachter steken. Om het zakje te pakken, moet je omhoog springen als je er precies onder bent. Let op de schaduw van het zakje op de baan om te kijken wanneer het zo ver is. <><><><><><><><><><><> 8. BOX MOUNTAIN MAYHEM <><><><><><><><><><><> Type: Bonus-game Besturing: A-knop: Springen B-knop: Meppen A + Z: Bommetje Uitleg: Je staat voor een hoge toren van blokken. Je kan die blokken kapot maken door op B te drukken. Als je ze kapot maakt, komen er munten uit. Verzamel daarvan zoveel als je kunt! Sommige blokken springen weg van de stapel als je ze kapot maakt. Er zijn een of twee blokken met daarin zakjes (=5 munten!) Tips: Ga gelijk achter de zakjes aan als je ziet dat iemand het blok met de zakjes erin gevonden heeft. Je kan zelfs helemaal niet actief deelnemen en alleen aan de kant op zakjes blijven wachten! <><><><><><><><>< 9. PLATFORM PERIL <><><><><><><><>< Type: Race-game Besturing: A-knop: Spring Stick: Loop Uitleg: In de lucht hangen verscheidene zwart-wit geblokte platforms. Spring van platform naar platform in deze race. Diegene die als eerste de finish bereikt wint 10 munten. Je moet rennen met de joystick en springen van platform naar platform met A. Als je scheef springt is de kans groot dat je naar beneden valt, dus stuur goed. Blijf ook niet te ver achter, want de platforms vallen naar beneden nadat de spelers erop zijn geweest. Soms staat er op een platform een stenen muurtje. Spring daar langs of je blijft er achter steken! Onderweg is een zakje te vinden en twee munten. Hiervoor geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Tips: Ga voor het zakje en de munten! De munten die je daarmee krijgt kan niemand je meer afnemen. Een leuk pesterijtje is om schuin voor een ander langs te springen. De kans is dan groot dat die speler tegen je aan springt en zo de diepte in verdwijnt :) <><><><><><><><><>< 10. MUSHROOM MIX-UP <><><><><><><><><>< Type: Survival-game Besturing: A-knop: Spring Stick: Loop A + Z: Bommetje Uitleg: Een van mijn favoriete mini-games! (Komt mede doordat ik hem bijna altijd win!) Er zijn zeven kleuren paddenstoelen. De middelste is een zwarte en de zes er omheen zijn rood, groen, lichtblauw, donkerblauw, roze en geel. Ernaast staat Toad. Hij houdt een vlaggetje omhoog die de kleur heeft van een van de paddenstoelen. Nu is het zaak zo gauw mogelijk naar de paddenstoel van de desbetreffende kleur te gaan. Na korte tijd zakken alle andere paddenstoelen in het water, behalve de paddenstoel waar je heen moest. Alle spelers die dan niet op die paddenstoel staan, vallen in het water en zijn af. Dan komen de paddenstoelen omhoog en begint het opnieuw. Het gaat net zo lang door (steeds sneller) tot er nog maar een speler over is. Die wint 10 munten. Tips: Ga zo gauw de paddenstoelen weer omhoog komen naar de middelste zwarte toe. Vanaf die kan je de andere paddenstoelen het best bereiken. Als je nog niet op de goede paddenstoel staat en de anderen beginnen al te zinken, kan je met A proberen er alsnog op te komen. Het nadeel is dan, dat je grote kans hebt om op het hoofd van een andere speler te komen. Je stuitert dan van zijn hoofd af en je belandt meestal in het water. Andersom, als een speler probeert op de goede paddenstoel te springen en jij staat er al, kan je proberen op de plek te gaan staan waar hij zal landen, zodat hij er niet meer bij past. Een ander trucje is om het bommetje te gebruiken. Als je een bommetje maakt op het hoofd van een speler, stuiter je er vanaf en de speler is plat en kan even niet bewegen. Het beste moment om dat te doen is als de paddenstoelen net weer omhoog komen. Doe dit niet als je vlak bij de rand staat, want dan stuiter je zo het water in. <><><><><><><><><>< 11. TREASURE DIVERS <><><><><><><><><>< Type: Bonus-game Besturing: A-knop: Zwemmen Stick: Bewegen Uitleg: Onder water op de bodem liggen allemaal schatkistjes. Breng zoveel mogelijk schatkistjes naar de oppervlakte. Hoe groter de kist, hoe meer munten erin zitten. Druk steeds op A om te zwemmen. In het water zwemt ook een grote haai en wat kleinere kwallen. Als je daar tegenaan zwemt, wordt je geëlektroduceerd en je kistje valt weer naar beneden. Als je heel lang onder water blijft zonder adem te halen, kan je stikken. Na een bepaalde tijd, of als alle kistjes op zijn, stopt het spel. Ieder mag zijn verzamelde munten houden. Tips: Pak eerst de grote kisten. Zwem tot halverwege en wacht tot de haai en de kwallen weg zijn en zwem dan pas naar de oppervlakte. Als je ziet dat een andere speler geraakt wordt door een beest, moet je gauw onder hem gaan zwemmen om het kistje over te nemen. <><><><><><> 12. GRAB BAG <><><><><><> Type: Chance-game Besturing: A-knop: Springen B-knop: Pak iemands tas beet Als je iemand vasthebt: grabbelen Als je vastgepakt bent: tegenstribbelen Stick: Lopen Uitleg: Dit is een leuk spel als je er goed in bent, maar een ramp als dat niet zo is. Iedere speler heeft een tas op zijn rug waarin zijn of haar munten zitten. Nu kan je de munten stelen van anderen, door op B te drukken om zijn tas vast te pakken en dan zo snel mogelijk op B te drukken om eraan te grabbelen. De speler die vastgepakt wordt, moet zo snel mogelijk op B drukken om zich los te rukken. Je kan een zakje (5 munten) of een enkele munt stelen. Je mag alle munten houden die je steelt. Mijn record voor dit spel is +69 munten! Tips: Als je probeert om iemands tas te pakken, pas dan op dat niet iemand ondertussen jouw tas beet pakt! Probeer als je munten uit iemands tas hebt gestolen, gelijk weer die tas te pakken voordat de speler wegrent om meer te jatten. Als je weet dat je niet snel op B kan drukken, zit er niets anders op dan te vluchten! Meng je niet in het strijdgewoel, maar ren weg en spring over je tegenstanders heen als ze je willen pakken. <><><><><><><><> 13. BUMPER BALLS <><><><><><><><> Type: Survival-game Besturing: Stick: Beweeg de bal Uitleg: Dit is een geinige mini-game! Je staat op een eilandje op een rubber bal, samen met de andere spelers die ook op een bal staan. Je moet proberen de anderen van het eilandje af te duwen door tegen ze aan te botsen. Wie als laatste nog op het eilandje over is, heeft gewonnen! Als er als de tijd verstreken is nog meerdere spelers op het eilandje zijn, wint niemand iets. Met de stick kan je je speler op de bal laten lopen. Je kan gelukkig niet van de bal afvallen! Tips: Ga niet als een woesteling tegen iedereen aan staan te beuken, maar gebruik wat tact. Duw de spelers in het water met meerderen tegen een tot je nog met z'n tweeen op het eilandje staat. Nu is de beste tactiek: ga aan de rand van het eiland staan. Wacht tot de ander naar je toe komt en ga dan gauw aan de kant. Nu staat de ander aan het randje! Geef hem nu het laatste duwtje en PLONS! <><><><><><><><>< 14. TIPSY TOURNEY <><><><><><><><>< Type: Race game Besturing: A-knop: Spring Stick: Loop Uitleg: Het scherm is in vieren gedeeld en iedere speler heeft een vierkante bak, verdeeld in 5 X 5 hokjes, met een schild. Als je door het bakje loopt, verplaatst het zwaartepunt zich steeds naar waar jij staat. Zo kan je het schild bewegen. Als je springt (met A), verplaats je het zwaartepunt heel snel en is het schild dus eerder bij je. Als een schild over een hokje gaat, verschijnt daar een stukje van een plaatje. Wie als eerste het schild over alle hokjes heeft laten gaan en dus het plaatje (van een munt) af heeft, verdient 10 munten. Als niemand binnen de tijd klaar is, wint niemand wat. Tips: Probeer het schild zo veel mogelijk diagonaal te laten gaan, want dan kan je twee hokjes tegelijk activeren. Probeer eerst de middelste vakjes te doen door rond het midden te lopen, en daarna pas de vakjes aan de zijkant. Bij dit spelletje geldt: oefening baart kunst! <><><><><><><> 15. BOMBS AWAY <><><><><><><> Type: Survival game Besturing: Stick: Lopen A-knop: Springen Uitleg: Net als bij Bumper Balls sta je met z'n vieren op een eiland. In de zee vaart een Bowser-schip dat steeds kanonskogels naar het eiland toe schiet. Het eiland helt steeds over naar de kant waar de meeste spelers staan. Als een kanonskogel het eiland raakt, wordt iedereen die op de grond staat even verdoofd. Spring dus als er een kanonskogel aan komt! Als je een kogel direct tegen je aan krijgt, vlieg je met een mooie boog het water in. Alle spelers die nog op het eiland staan als de tijd om is, winnen 10 munten. Tips: Let op de schaduwen van de kogels om te kijken waar de kanonskogels terecht komen. Blijf daar dus uit de buurt! <><><><><><><><><>< 16. MARIO BANDSTAND <><><><><><><><><>< Type: Punten game Besturing: Instrumenten - A-knop: Bespeel instument Dirigent - Stick: Wijs met het stokje Uitleg: De vier spelfiguren vormen met elkaar een bandje. Er is een dirigent en er zijn drie muziekinstrumenten (viool, drum en trompet). Elke regel van het muziekstuk wordt eerst een keer voorgespeeld door de Toadjes. Dan moet de band het naspelen. Onder in het scherm staat een notenbalk met daarin de muziekinstrumenten. Als de blauwe balk over jouw muziekinstrument heen gaat, moet je op A drukken om het te bespelen. Als je het niet goed doet, gooit het publiek hamers of schilden naar je hoofd. De dirigent heeft zijn eigen schermpje linksbovenin. Daar staan muzieknootjes boven, onder, links en rechts. Als het blauwe vierkantje bijv. naar de linkse noot gaat, moet je de stick naar links drukken als het vierkantje precies op de noot is. Wie op het eind de minste fouten heeft gemaakt, wint 10 munten. Tips: Druk op A of duw het stickje als de blauwe balk er precies in het midden van is voor het beste resultaat. Laat je niet afleiden door de slechte muziek van je tegenstanders, maar concentreer je op je eigen figuur. Als je dirigent bent en je speelt met menselijke tegenstanders, kan je ze proberen af te leiden door een totaal ander ritme op de tafelrand te slaan. <><><><><><><> 17. CAST AWAYS <><><><><><><> Type: Bonus game Besturing: Stick naar voren/achteren: gooi de lijn uit Draai de stick rond: haal de lijn in Uitleg: In de oceaan drijven allerlei munten (1 munt), muntenzakjes (5 munten) en schatkisten (10 munten). De spelers staan op een rijtje en hebben ieder een hengel (touwtje met een handje eraan!). Je moet proberen zo veel mogelijk munten uit het water te vissen. Duw het stickje naar voren en laat hem dan los om je lijn uit te gooien. Er zijn drie rijen met munten. Als je je stickje een heel klein beetje naar voren duwt gooi je naar de voorste rij, als je hem half naar voren duwt naar de middelste, en als je hem helemaal naar voren duwt naar de achterste. Als je handje op een voorwerp belandt, blijft die er aan vast zitten. Haal de lijn weer in door de stick rond te draaien. De spelers mogen alles houden wat ze uit het water vissen. Tips: Houd de stick in de goede positie naar voren geduwd (helemaal, half of een klein beetje, afhangend van welke rij je op mikt), houd je handje gereed om te gooien en laat de stick precies op het juiste moment los om datgene te vangen wat je wilt hebt. Ga altijd voor de kistjes, de rest is de moeite niet waard. Verder is het het beste om je te concentreren op de dichtstbijzijnde rijen, de verste kosten te veel tijd. De beste plek om te staan is helemaal links. Je kan dan alle kistjes op de middelste rij vangen door de stick los te laten als het kistje recht voor je is. De eerste paar keren dat je dit spel doet zal je waarschijnlijk niet veel vangen, maar als je na oefenen weet wanneer je de stick moet loslaten om iets te vangen voor elke positie, is het mogelijk om bij dit spel +50 munten te krijgen! <><><><><><><>< 18. HAMMER DROP <><><><><><><>< Type: Bonus game Besturing: A-knop: Spring Stick: Loop A + Z: Bommetje Uitleg: De spelers staan op een kleine toren. Erboven op een wolkje zit een Hammer Brother. Hij gooit allerlei dingen naar beneden, munten, zakjes, maar ook hamers. Verzamel zo veel mogelijk munten! Je kan gemakkelijk van de toren afvallen, dus pas op! Blijf uit de buurt van de hamers die de Hammer Bro. gooit, want als je daardoor geraakt wordt, wordt je even verdoofd. Iedereen houdt de munten die hij verzameld heeft, of je er aan het eind nog op staat of niet. Tips: Ga voor de zakjes! Spring in de lucht om de voorwerpen uit de lucht te plukken voordat je tegenstanders ze kunnen pakken. Let op de schaduwen zodat je weet waar een voorwerp terecht gaat komen. Ren niet blindelings achter alles aan, maar kijk eerst of het geen hamer is. <><><><><><><><> 19. SHY GUY SAYS <><><><><><><><> Type: Survival game Besturing: A-knop: Steek witte vlag omhoog B-knop: Steek rode vlag omhoog Uitleg: Dit spelletje is erg eenvoudig. De spelers drijven op een tonnetje in zee. Het tonnetje is vastgemaakt aan een schip waarop een Shy Guy-piraat staat. Iedere speler heeft een rood en een wit vlaggetje. De Shy Guy steekt een vlaggetje omhoog en jij moet hetzelfde kleur vlaggetje omhoog steken als de Shy Guy. Zoals op de vlaggetjes ook staat, moet je met A de witte vlag omhoogsteken en met B de rode. Als je het een keer fout doet, pakt de Shy Guy zijn zwaard en snijdt het touw door waarmee je tonnetje aan het schip zit en je drijft weg. Het gaat steeds sneller. De laatste die overblijft, wint 10 munten. Tips: Blijf rustig, laat je niet opjagen. Soms steekt de Shy Guy alle twee de vlaggen omhoog. Wacht dan tot hij er weer een naar beneden doet. In een andere FAQ heb ik nog een vreemde tip gelezen: zing luidkeels mee met het liedje om je tegenstanders zenuwachtig te maken????? <><><><><><><> 20. KEY-PA-WAY <><><><><><><> Type: Teamwork game Besturing: A-knop: Spring B-knop: Gooi de sleutel Stick: Loop Uitleg: Key-pa-Way solliciteert naar de titel van "meest saaie mini-game" De spelers moeten samenwerken om een sleutel naar de andere kant van de kamer te brengen en daar het slot open te maken. Een paar kleine Bowsertjes proberen de sleutel af te pakken. Een speler krijgt de sleutel en de anderen moeten hem begeleiden. Er is echt niets aan. De speler met de sleutel kan gewoon doorlopen en moet hoogstens een of twee keer over een Bowsertje heenspringen om vervolgens op het eindplatform te springen. De andere drie spelers lopen er gewoon voor jan-met-de-korte-achternaam bij. Als de sleuteldrager met de sleutel op het eindplatform staat, wordt de deur geopend met de sleutel en krijgen alle spelers 10 munten. Tips: Gooi de sleutel niet met B, want dan kunnen de Bowsertjes hem pakken. O ja, en als een domme computergestuurde speler de sleutel krijgt, moet je op zijn hoofd springen om de sleutel over te nemen, want de computerspelers gooien dat ding meestal de hele kamer rond en lopen overal heen behalve naar het eindpunt. <><><><><><><><><>< 21. BURIED TREASURE <><><><><><><><><>< Type: Race game Besturing: A-knop: Graaf Stick: Beweeg Uitleg: In een stuk land is een schat verborgen. De spelers moeten op zoek naar die schat en moeten zich een weg graven door het zand en de rotsen. Iedere speler start in een hoek van het scherm. Druk snel op A om te graven en stuur met de stick. Wie het eerst de schat helemaal uitgegraven heeft wint. Je kan ook bordjes onder het zand vinden met een pijl erop die in de richting van de schat wijst, zodat je weet waar je moet graven. Tips: Ga alleen door rotsen graven als je weet dat de schat daar ligt, want het kost veel meer moeite om een stuk rots te doorploegen dan een stuk zand. Als je snel achter elkaar op de knop kan drukken heb je een voordeel in dit spel, want dan kan je sneller graven. Als je ziet dat iemand een stuk van de kist heeft uitgegraven, ga er dan gelijk heen om te proberen om het laatste stukje uit te graven. Dit geldt vooral als je tegen computerspelers op een van de lagere niveaus speelt, want die hebben nogal eens de neiging om een stukje van de kist uit te graven en dan weer weg te gaan! <><><><><><><><><><><>< 22. RUNNING OF THE BULB <><><><><><><><><><><>< Type: Teamwork game Besturing: A-knop: Spring B-knop: Sla Stick: Lopen Uitleg: Je moet in samenwerking met de anderen een lampje naar de andere kant van de kamer proberen te brengen. Achter je jaagt een groot spook je op. Kleine spoken proberen je te hinderen, als ze tegen je aan lopen wordt je gevangen in een wolk. Als je in een wolk zit, wordt je langzaam naar het grote spook toegedreven. Als je bij dat grote spook bent, ben je af, en als de speler met de lamp in het grote spook zit, is iedereen af. Een speler krijgt de lamp, de anderen moeten hem bewaken, ze kunnen spoken doodslaan met B. Het beeld schuift langzaam op naar voren. Als een speler gevangen is in een wolk, kan een andere hem vrij slaan met B. Als een speler in een wolk langs de speler met de lamp komt, wordt de lamp automatisch doorgegeven aan de speler in de wolk, zodat de andere die eerst de lamp had, hem vrij kan slaan. Als je de lamp aan het eind van de kamer hebt, wordt die automatisch in het voetstuk geplaatst en alle spoken lossen op.Alle spelers die nog over zijn, krijgen 10 munten. Tips: Sla de spoken dood voordat ze de kans hebben om je te pakken. De speler met de lamp moet in ieder geval uit de buurt van de spoken blijven. En als een speler die je niet mag gevangen is genomen, laat hem gerust afgaan... <><><><><><><><>< 23. HOT ROPE JUMP <><><><><><><><>< Type: Succes game / Chance game Besturing: A-knop: Springen Uitleg: Het is tijd voor touwtje springen! Maar wel een gevaarlijk touwtje deze keer: een touwtje van vlammen! Je moet steeds over het touw heen springen. Spring met A omhoog als het touw onder je door gaat. Als je geraakt wordt door het touw, gaan er bij jou 15 munten af en de anderen krijgen er 5 bij. Als er na 20 rondzwaaien (het gaat steeds sneller) nog niemand af is, wint iedere speler 10 munten. Tips: Spring tegelijk met de computerspelers, die doen het altijd goed en gaan nooit af. Als je het goede ritme te pakken weet te krijgen zal dit spel waarschijnlijk weinig problemen opleveren. <><><><><><><><><><> 24. SLOT CAR DERBY 1 <><><><><><><><><><> Type: Race game Besturing: Stick naar voren: Gas geven Stick loslaten: Afremmen Uitleg: De spelers moeten tegen elkaar racen in een autorace. Iedere speler heeft zijn eigen auto met zijn hoofd erop. De baan is ovaal met steeds vier gleuven naast elkaar waarin een autootje kan rijden. Halverwege elke ronde wissel je van baan, zodat je een keer over elke baan racet. Geef gas door de control stick naar voren te duwen. Als je in de bochten te hard gaat, krijg je witte rookwolken achter je kont. Dat is het teken om gas te minderen, anders ga je ronddraaien. Doe dat door de stick even los te laten en daarna gelijk weer door te racen. Als je zo langzaam bent dat je een hele ronde achter ligt, wordt je uit de baan geslingerd door een andere auto! Wie na vier rondes als eerste over de finish komt, wint 10 munten. Tips: Houd je niet aan de uitleg die Toad geeft over de mini-game. Hij zegt daarin dat je de stick naar achteren moet duwen om vaart te minderen, maar je kan veel beter de stick gewoon even loslaten en dan weer verder racen. Zo spaar je veel tijd. Om te voorkomen dat je gaat draaien bij de start, moet je pas de stick naar voren duwen als het groene lampje gaat branden en als je "Go!" hoort en niet eerder. <><><><><><><><><><> 25. SLOT CAR DERBY 2 <><><><><><><><><><> Type: Race game Besturing: Stick naar voren: Gas geven Stick loslaten: Afremmen Uitleg: Zie Slot Car Derby 1. Het enige verschil met Slot Car Derby 1 is, dat het een andere (moeilijkere) baan is. Slot Car Derby 2 heeft een extra U-bocht en is daardoor moeilijker. Je kan Slot Car Derby 2 spelen nadat je Mini-game Eiland hebt uitgespeeld. Daar moet je eerst van Toad winnen in Slot Car Derby 2. Tips: Zie Slot Car Deby 1. Wees extra bedacht op slippen in de U-bocht. ------------------------------------------------------------------------------ 1 vs. 3 spelers Games ------------------------------------------------------------------------------ <><><><><><>< 26. PIPE MAZE <><><><><><>< Type: Succes game Besturing: A-knop: Laat kist vallen Stick: Kies pijp om de kist in te gooien Uitleg: Deze mini-game is saaaaaaai! Er is een groot pijpenstelsel met vier ingangen en vier uitgangen. Onder elke uitgang staat een van de spelers. Een speler mag de kist in een van de ingangen gooien met A, hij mag zelf weten welke ingang. De rest van de spelers doet helemaal niks. De kist neemt alle afslagen op zijn weg naar beneden. Bij wie de kist uiteindelijk uit de uitgang komt, mag de 10 munten die erin zitten hebben. Tips: Het is meestal puur geluk waar de kist terecht komt. In het begin kan je wel heel even het pijpenstelsel zien, maar het gaat veel te snel om te zien hoe de kist bij jou terecht kan komen. Dus keil dat ding gewoon ergens in en ga zitten hopen dat de kist bij jou komt en dat je deze mini-game niet meer krijgt. <><><><><><><><> 27. BASH 'N CASH <><><><><><><><> Type: Chance game Besturing: Speler in Bowserpak - A-knop: Spring Spelers met hamers - A-knop: Sla met hamer Stick: Lopen Uitleg: Dit is een leuk spel als je een hamer hebt, maar een RAMP als je het Bowserpak aan hebt. De spelers met de hamers moeten proberen de Bowser te meppen met de hamer (met A). Elke keer als ze hem raken, verliest de Bowser een zakje (5 munten). De speler met de hamer die dan het eerst bij het zakje is, mag het zakje hebben. Er is geen enkele manier voor de Bowserspeler om te winnen! De Bowserspeler kan alleen wegrennen en de schade zoveel mogelijk beperkt houden. Hij kan springen, over de spelers heen, maar als je een keer gesprongen hebt, moet je een paar secondes wachten voor je weer kan springen. De spelers mogen de zakjes die ze verzameld hebben houden, Bowser verliest alle munten die er bij hem afgeslagen worden. Tips: De Bowserspeler kan het beste proberen om in een hoekje te gaan staan, wachten tot de gozertjes met de hamers eraan komen en dan over ze heen springen. Je kan ook proberen de hele tijd rond te stuiteren op de hoofden van de andere spelers zonder de grond te raken. Je hebt een goede mogelijkheid om te vluchten als de spelers om een zakje vechten. De spelers met de hamers kunnen het beste wat verspreiden, zodat de Bowserspeler de truc die hierboven staat niet uit kan halen. Een goed moment om toe te slaan is nadat Bowser gesprongen heeft, want dan kan hij even niet opnieuw springen. Als je speler-met-hamer bent, kan je ook aan de zijkant gaan wachten tot de andere twee hamers Bowser hebben geslagen, en dan gauw het zakje wegsnaaien. <><><><><><><> 28. TUG 'O WAR <><><><><><><> Type: Chance game Besturing: Draai de stick rond: Trek het touw. Uitleg: Hier is dan de beste mogelijkheid om je control stick te ruïneren! Het enige wat je moet doen is zo hard mogelijk de control stick ronddraaien. Dit geeft te denken: Mario Party is gemaakt door Nintendo, en de controllers ook! Hmmm... Het is drie tegen een, maar de speler in zijn eentje heeft een Bowserpak aan en schijnt zo even sterk te zijn als de drie andere spelers bij elkaar. Tussen de spelers in ligt een ravijn met daarin een piranhaplant. Als het je lukt om de andere partij in de piranhaplant te trekken, heeft jou partij gewonnen. Als Bowser wint, krijgt hij van iedere andere speler 5 munten (hij wint bij elkaar dus 15 munten) en als de andere spelers winnen, krijgen ze ieder 5 munten van Bowser (Bowser verliest dus 15 munten). Als er na 30 secondes nog geen winnaar is, wint niemand. Tips: De beste manier om de stick rond te draaien is om de stick in je handpalm te plaatsen en dan met je hele hand heel snel rond te draaien. Je kan oefenen in stickje-draaien bij de Meccha Fly Guy in het Mini-game House (als je hem gekocht hebt). Met deze techniek moet het lukken om de stick 50 keer in 10 secondes rond te draaien (en om snel spierpijn te krijgen en om snel je control stick naar de maan te helpen). <><><><><><>< 29. BOWL OVER <><><><><><>< Type: Chance game Besturing: Bowler - A-knop: Gooi de bowling "bal" Stick: Stuur de "bal" Kegels - A-knop: Spring Stick: Richt met springen Uitleg: Let's bowl! Een speler is de bowler en de andere drie zijn de (bijna) weerloze kegels. De bowler heeft een schild om mee te gooien. Hij moet proberen de speler-kegels en de andere kegels om te gooien. Met A gooit de bowler het schild, en met de stick kan hij het schild sturen. Als het schild tegen de rand van de baan aan komt, heeft de bowler pech, en krijgt hij niks. De kegels kunnen niets anders doen dan maar een beetje (heel langzaam) heen en weer hoppen en hopen dat ze niet geraakt worden. De bowler krijgt 5 munten voor iedere speler-kegel die hij omgooit en 1 munt voor elke gewone kegel. De kegelspelers verliezen 5 munten als ze geraakt worden. Tips: Als je bowler bent, moet je niet te veel heen en weer sturen met het schild, want daar gaat het schild van draaien en dan is het niet goed meer bestuurbaar. Richt op de plek waar de meeste speler-kegels staan. De spelers die kegel zijn moeten gewoon de mazzel hebben dat ze niet geraakt worden. Misschien kan je over het schild heenspringen, dat zou ik eens moeten proberen. <><><><><><><><>< 30. PADDLE BATTLE <><><><><><><><>< Type: Chance game Besturing: Draai de stick rond: Roeien Uitleg: De spelers zitten met z'n vieren in een rubber bootje op een rivier door het oerwoud, één aan de ene kant van het bootje, en de andere drie aan de andere kant. Door de stick rond te draaien wordt het bootje geroeid. Als je harder roeit dan de spelers aan de andere kant, gaat de boot in hun richting. Als de boot de kant raakt, komt er een inboorling (Shy Guy) uit de bosjes en steekt met zijn speer de spelers die aan de kant van de wal zitten. Als de drie spelers geraakt worden, gaat er bij ieder 1 af, als de ene speler geraakt wordt gaan er 3 munten van hem naar de tegenstanders. Probeer zo door je tegenstander(s) tegen de wal te roeien, hun munten te stelen. Als de boot de finish heeft bereikt, is het spel afgelopen en houdt iedereen de munten die hij van de ander gestolen heeft. Tips: In tegenstelling tot Tug 'o War, moet je hier niet zo snel mogelijk de stick ronddraaien. Houd een gestadig ritme aan en ga niet als een woesteling lopen ronddraaien. <><><><><><><><><><><> 31. COIN SHOWER FLOWER <><><><><><><><><><><> Type: Bonus game Besturing: Speler op de bloem - A-knop: Springen Stick: Lopen Spelers in bootjes - Stick: Varen Uitleg: Een speler staat op een grote bloem. De andere drie spelers varen in kleine bootjes door het water dat om de bloem heen is. Vanuit de lucht vallen ladingen munten op de bloem, die de speler die erop staat als eerste kan pakken. Als die speler over de bloem loopt, kantelt de bloem in de richting van waar de speler staat. Er vallen af en toe wat munten van de bloem in het water, en de spelers in het bootje mogen de kruimels van de rijkelijke maaltijd van de speler op de bloem opeten... Erg leuk dus voor de speler op de bloem die hiermee +30 munten kan krijgen, maar niet zo winstgevend voor de spelers in de bootjes die er meestal maar 3 of 4 muntjes aan overhouden. Als de tijd op is, mag iedereen de munten houden die hij verzameld heeft. Als de speler van de bloem af valt, is het spel ook voorbij. Tips: Als je de speler op de bloem bent, moet je uitkijken dat je niet in het water valt. Gebruik A om weer naar het midden van de bloem te springen als die te ver overhelt. De spelers in de bootjes moeten maar een beetje rondvaren en hopen op een munt. <><><><><><><><><><>< 32. PIRANHA'S PURSUIT <><><><><><><><><><>< Type: Chance game Besturing: Skateboarder - A-knop: Spring met skateboard B-knop: Skaten Wolkrijders - Stick: Lopen A + Z: Bommetje Uitleg: Een speler rijdt op een skateboard. Er zit een piranha-plant achter hem aan die hem probeert te pakken. Boven de piranha-plant zitten de andere drie spelers op een wolk. Als die spelers een bommetje (A + Z) maken op de wolk, komt er een kort regenbuitje. Van die regen kan de piranha-plant groeien, zodat die nog harder kan lopen en springen. De speler op het skateboard moet skaten met B. Er liggen verscheidene hindernissen op de baan, zoals stenen en boomstammen. Met A kan je over die hindernissen heen springen. Als de skateboarder de finish bereikt, krijgt hij van iedere speler 5 munten (dus in totaal 15). Als de piranha-plant de skateboarder te pakken krijgt voordat hij bij de finish is, moet hij aan elk van de wolkrijders 5 munten afstaan. Tips: Als de skateboarder snel genoeg op B drukt en niet over een hindernis valt, kan de plant hem nooit te pakken krijgen. Maar als je wel valt, is de kans groot dat de piranha-plant je pakt. De wolkrijders doen er goed aan om alleen een regenbuitje te maken als de plant onder de wolk is, zodat de plant de regen ook echt over zich heen krijgt. Ga niet heen en weer lopen op de wolk. daarmee hinder je alleen de anderen. <><><><><><><><><><><><> 33. TIGHT ROPE TREACHERY <><><><><><><><><><><><> Type: Bonus game Besturing: Koorddanser - Stick: Lopen Piraten - A-knop: Schiet kanonskogel Stick: Varen Uitleg: Een speler moet koorddansen over een touw boven de zee. De andere drie spelers varen in de zee met een kanonnenboot. Met A kunnen ze kanonskogels op de koorddanser afschieten. Ze moeten proberen hem van het touw af te schieten. Om te lopen moet de koorddanser de stick naar voren duwen. Hij kan maar heel langzaam lopen. Als hij de finish bereikt zonder in het water te vallen, krijgt hij van iedere piraat 5 munten, maar als hij er in valt, moet hij 15 munten afstaan. Tips: De speler op het touw moet in het midden van het touw blijven lopen. De piraten kunnen het beste schieten als de koorddanser een beetje aan het randje loopt of verdoofd zit, zodat hij erin valt! Het is ook handig om samen te werken, want als je twee kogels tegelijk tegen de speler op het touw aanschiet, valt hij er vaak gelijk in. En o ja, raak niet je mede-piraten met je kanonskogels! <><><><><><><><><>< 35. COIN BLOCK BASH <><><><><><><><><>< Type: Bonus game Besturing: Speler met hamer - A-knop: Sla de hamer verticaal B-knop: Sla de hamer horizontaal Stick: Lopen Spelers zonder hamer - A-knop: Springen B-knop: Slaan (hamer afpakken) Stick: Lopen Uitleg: Net als bij Coin Block Blitz hangen er hier negen blokken in een 3 x 3 opstelling. Een speler heeft een hele grote hamer, de anderen hebben dat niet. Met de hamer kan je een blok in een keer openbreken door met A verticaal te meppen, maar zonder hamer moet je er eerst een heleboel keer tegenaan springen (met A). Andere spelers kunnen de hamer afpakken met B. Aan het eind houdt ieder de munten die hij verzameld heeft. Tips: Het is het leukste als je de hamer hebt. Breek een blok open, en mep iedereen die probeert de munten te pakken het hele veld over met een horizontale zwaai van je hamer (B) en pak dan op je dooie akkertje dat wat in het blok zat. Je kan ook de B-slag gebruiken om een ding te pakken dat iets verder weg ligt. Als je niet de hamer hebt kan je drie dingen doen: a) in een hoekje tegen blokken staan springen en zo munten verzamelen b) de hamer proberen te bemachtigen of c) achter de speler met de hamer aanlopen en al zijn munten wegsnaaien. Optie b zal ik maar laten zitten als ik jou was, dat kost te veel tijd, dus kies voor a of c. <><><><><><><> 36. CRANE GAME <><><><><><><> Type: Chance-game Besturing: Grijper - A-knop (1x indrukken): Kraan laten zakken A-knop (snel achter elkaar): Prijs vastpakken Stick: Kraan bewegen Prijzen - A-knop (snel achter elkaar): Tegenstribbelen Uitleg: Je hebt vast wel eens op de kermis een grijpmachine gezien waarmee je met een grijper moet proberen een prijs te pakken. Dit ga je nu ook doen, alleen op iets grotere schaal! Een speler is de grijper en hangt aan een kraan, de andere drie spelers liggen als vrijwel weerloze prijzen op de grond, samen met een kist, een zakje en een munt. Met de control stick kan de kraan heen en weer bewegen, en door op A te drukken kan de kraan zakken. De grijper pakt een prijs vast met A. Nu moeten de grijper en de uitgekozen prijs allebei zo snel mogelijk op A drukken. Als de prijs zich los weet te schudden wint de grijper niets, als de grijper de prijs vast kan houden tot hij bij het begin terug is wint hij 1/3 van de muntenvoorraad van de speler die hij gepakt heeft. Tips: De grijper kan naar zijn schaduw kijken om te zien waar hij neer komt. Als je een prijs in het midden beetpakt heb je minder kans het te laten glippen dan als je het aan de zijkant beetpakt. Druk niet op A voordat je gezakt bent of je grijpt mis. Ga voor de speler met de meeste munten, maar als niemand meer dan 30 munten heeft kan je beter de kist pakken. De prijzen kunnen niets doen dan zo snel mogelijk op A drukken als ze zijn vastgepakt. Tegen computerspelers is dit spel zeer moeilijk te winnen, of je nu grijper of prijs bent. ------------------------------------------------------------------------------ 2 vs. 2 spelers Games ------------------------------------------------------------------------------ <><><><><><><><>< 37. HANDCAR HAVOC <><><><><><><><>< Type: 2-vs-2 Game Besturing: A-knop (snel achter elkaar): Handkar voortbewegen B-knop: Remmen Stick: Links of rechts overhellen Uitleg: Een twee-tegen-twee race met handkarren! Twee teams leggen ieder voor zich op een rails een race af met een handkar. Door zo snel mogelijk op A te drukken beweegt de kar zich voort. Maar pas op: als je teveel overhelt naar een kant (bijv. in bochten) val je van de baan en verlies je. De spelers die als eerste de finish bereiken winnen ieder 10 munten, de verliezers staan ieder 10 munten af. Tips: Druk zo snel je kan op A. Het tempo wordt bepaald door de langzaamste drukker, dus zorg dat je allebei snel bent. Druk bij de scherpe bochten (na een paar keer spelen weet je precies welke ik bedoel) op B om af te remmen en leun naar de tegengestelde richting met je kar om te voorkomen dat je eraf kukelt. <><><><><><><><><>< 38. DEEP SEA DIVERS <><><><><><><><><>< Type: Bonus game Besturing: Hengelaar - Stick ronddraaien: Duiker omhoog takelen Stick links/rechts: Bootje besturen Duiker - A-knop (snel achter elkaar): Zwemmen Stick: Sturen Uitleg: Twee teams proberen elk zo veel mogelijk kistjes van de zeebodem op te duiken. Een team bestaat uit een hengelaar en een duiker. De hengelaar zit in een bootje op het wateroppervlak dat hij met de stick naar links of rechts kan bewegen. Aan zijn hengel hangt een duiker die zich vrij kan bewegen onder water door met A te zwemmen en met de stick te sturen. Hij kan een kistje oppakken door er tegenaan te zwemmen. Als hij een kistje aan het oppervlak weet te brengen, krijgt zijn team de munten die erin zitten. De hengelaar kan de duiker helpen door hem snel omhoog te takelen door de stick rond te draaien. Als de duiker te lang onder water blijft stikt hij, en laat hij het kistje vallen. Je moet nu naar het oppervlak zwemmen voor je iets anders kunt doen. Als de tijd om is of de kistjes op zijn, is het spel afgelopen en krijgt iedere speler het aantal munten dat zijn team verzameld heeft. Tips: Er geldt: hoe dieper het kistje ligt, hoe meer munten erin zitten. Laat de duiker dus in het begin zo snel mogelijk naar beneden zwemmen om de grote kist op de bodem te bemachtigen voor de andere duiker dit doet. Werk de zeebodem systematisch van onder naar boven af. Als de andere duiker de grote kist eerder heeft dan jij, en je weet dat hij niet zo goed is, kan je onder hem wachten tot hij stikt en dan de kist wegsnaaien. De hengelaar kan met zijn bootje de anderen hengelaar in een hoek duwen om de afstand die de duiker moet afleggen onder water en dus ook de kans dat hij stikt, te vergroten. <><><><><><><>< 39. DESERT DASH <><><><><><><>< Type: 2-vs-2 game Besturing: Stick links/rechts: Rechter- of linkerbeen naar voren zetten Uitleg: Skilatten lopen! Dat deed ik op de kleuterschool ook al... Twee spelers delen samen een linker- en een rechterskilat. Om hiermee te lopen moet je gelijktijdig je benen bewegen. Door de stick afwisselend naar links en rechts te duwen in het goede ritme kom je vooruit. In beeld wordt aangegeven welke kant aan de beurt is. Doe het wel tegelijkertijd anders val je op je snufferd (weet ik ook nog van vroeger ;)) Halverwege de baan staat een Twhomp die je afremt als je onder hem staat als hij neerkomt... Het team dat als eerste de finish bereikt krijgt per persoon 10 munten, het verliezende team verliest er elk 10. Tips: Houd een gestadig ritme aan. Als je samenwerkt met een menselijke tegenstander kan je als een officier LINKS-RECHTS-LINKS-RECHTS gaan roepen in het goede ritme. Als je tegenstander menselijk is kan je dit ook gaan roepen alleen dan verkeerd om hem op het verkeerde been (letterlijk) te zetten. Maar meestal als ik dat probeer zet ik alleen mezelf op het verkeerde been dus weet waar je aan begint. Maak je geen zorgen om de Twhomp, wachten kost meer tijd dan afgeremd worden. <><><><><><><><> 40. BOMBSKETBALL <><><><><><><><> Type: 2-vs-2 game Besturing: Team met bal - B-knop: Passen A + B: Gooi de bal Team zonder bal - B-knop: Bal afpakken Beiden - A-knop: Springen Stick: Lopen Uitleg: Basketbal met een Bob-Omb als bal en een Bowserbek als basket (dus zou het spel eigenlijk Bowserbekbob-omb moeten heten)! Er is één basket, en het team dat als eerste scoort heeft gewonnen. Een willekeurig team krijgt bal-uit. De spelers kunnen passen (B), springen (A), schieten (A+B) en de bal afpakken (B). Het winnende team krijgt ieder 10 munten die de verliezers moeten afstaan. Als er na 60 sec niet gescoord is wint er niemand. Tips: Je kunt alleen scoren als je dicht bij de basket bent, dus probeer niet te scoren over lange afstand want waarschijnlijk verlies je zo alleen de bal. Als je recht onder de basket staat kan je haast niet missen. Als je bal-uit hebt, kun je het beste over je tegenstanders heenspringen (of op hun hoofd!) en alleen op de basket afgaan. Als de tegenstanderste te dicht bij je komen, pass dan de bal naar je medespeler die vrij hoort te staan (computerspelers verpesten hier je tactiek) en hoop dat hij kan scoren. Als jede bal niet hebt, probeer dan met één speler zo snel mogelijk de bal te bemachtigen door in de buurt van de tegenstander als een gek op B te drukken, en zet de andere speler onder de basket om een eventueel schot te blokken (spring omhoog als je tegenstander schiet). Helaas is dit spel vaak veel te snel afgelopen om het echt leuk te laten zijn. <><><><><><><>< 41. BOBSLED RUN <><><><><><><>< Type: 2-vs-2 game Besturing: A-knop (snel achter elkaar): Bobslee duwen (in het begin) Stick links/rechts: Sturen Stick naar voren: Vaart maken Stick naar achteren: Afremmen Uitleg: Spring samen in een tweemansbob en probeer eerder te finishen dan de anderen! Je begint naast de bobslee. Druk na de start zo snel mogelijk op A om je bobslee te duwen. Als je genoeg vaart hebt spring je er automatisch in en kan de race beginnen! Duw de stick naar voren om vaart te maken, en naar achteren om te remmen. Val niet van de baan af want dan verlies je gegarandeerd. Wie als eerste finisht wint 10 munten van de verliezers. Tips: Houd de hele race de stick naar voren geduwd en rem niet af. Laat NIET de besturing aan één speler over maar stuur samen, anders val je gegarandeerd van de baan. Probeer de tegenstander af te snijden in de binnenbocht. Rijd schuin vlak voor ze langs om ze tegen je achterste te laten knallen zodat jij een extra duwtje krijgt en je tegenstanders afremmen. Dit werkt optimaal bij een sprong, waarbij je tegenstanders een stukje naar achteren schieten en de sprong niet halen. ------------------------------------------------------------------------------ 1-Speler Games ------------------------------------------------------------------------------ <><><><><><><><> 42. MEMORY MATCH <><><><><><><><> Type: Bonus game Besturing: A-knop: Springen A + Z: Bommetje Stick: Lopen Uitleg: Wie is er niet mee opgegroeid: het spel memory. Deze keer met 9 kaartjes. Je mag steeds twee kaartjes omdraaien (maak er een bommetje op). Als er hetzelfde figuurtje opstaat, mogen de kaarten omgekeerd blijven liggen. Als het niet hetzelfde figuurtje is worden ze weer teruggedraaid. Voor elk paar dat je vindt krijg je 2 munten. Er is één Bowserkaart, als je die omdraait blijf je een paar seconden verdoofd liggen. Als je alle 8 de andere kaartjes weet om te draaien voor de minuut om is, krijg je 10 munten. Tips: Je wint hier gegarandeerd 10 munten, tenzij je achterlijk of een enorme pechvogel bent. Draai in het begin alleen kaartjes om die dicht bij elkaar liggen en ga niet als computerspelers van de ene hoek van het bord naar het andere rennen terwijl je toch van geen enkele kaart weet wat het is. <><><><><><><><><><>< 43. KNOCK BLOCK TOWER <><><><><><><><><><>< Type: Succes game Besturing: A-knop: Springen B-knop: Slaan Stick: Lopen Uitleg: Er is een toren gebouwd van twee Twhomps en drie houten kisten in een willekeurige volgorde. Op de top staat een schatkist. De Twhomps springen op en neer zodat de toren dat ook doet. Je kan de schatkist bereiken door de houten kisten stuk te slaan met B en vervolgens op de schatkist te springen. Als je tegen een Twhomp slaat val je van de toren af. Je wint 10 munten als het lukt binnen 10 sec, anders verlies je er 5. Tips: Kijk goed waar de houten kisten zich bevinden en sla ze stuk als de Twhomps eventjes stil staan. Druk tijdens een sprong op de B-knop als je je recht voor de kist die je wilt stukslaan bevindt. Je hebt erg weinig tijd, dus doe alles snel. Dit spel is voor het grootste deel oefenen, dus meer kan ik je niet helpen. <><><><><><><>< 44. LIMBO DANCE <><><><><><><>< Type: Succes game Besturing: A-knop: achterover leunen en een sprong vooruit doen Uitleg: Maak jezelf belachelijk en voer een limbo dans uit onder de horizontale houten palen door. Als je op A drukt doet je figuurtje een sprong naar voren en leunt hij naar achteren. Als je niks doet komt je figuurtje langzaam weer omhoog. Er zijn drie soorten palen: groen (hoog), geel (middel) en rood (laag). Om onder lage palen heen te komen moet je heel ver achterover leunen. Maar als je te ver achterover leunt val je op je kont. Vlak voor dit gebeurt begint je figuur te wankelen. Als je omvalt, tegen een paal aanloopt of te langzaam bent, verlies je. Tips: Dit spel is ZO vervelend. Je bent zo gespannen bezig dat je haast een hartverlamming van de schrik krijgt als je tegen een paal oploopt. Als je begint te wankelen, laat dan onmiddellijk A los. De rode palen zijn echt een 'pain in the ***' Sorry, voor dit spel heb ik eigenlijk geen tips want ik kan het zelf niet eens. Hoop dat je de gemakkelijke, korte baan krijgt en niet de moeilijke, lange. <><><><><><><><> 45. SLOT MACHINE <><><><><><><><> Type: Bonus game Besturing: A-knop: Springen Stick: Lopen Uitleg: Net als bij iedere andere fruitmachine moet je proberen drie dezelfde plaatjes op rij te krijgen. Je stopt het meest linkse plaatje door tegen het blok te springen. Als je niet drie dezelfde hebt win je niks, als je wel drie dezelfde hebt win je een bepaald aantal munten die uit het apparaat komen vallen. Hoeveel munten je krijgt is afhankelijk van welke drie plaatjes je hebt: 3 munten - 1 munt 3 schilden - 3 munten 3 zakjes - 5 munten 3 paddestoelen - 6 munten 3 bloemen - 7 munten 3 schatkisten - 10 munten 3 rode petten - 20 munten Tips: De plaatjes op de rol staan op een bepaalde volgorde, dus onthoud die. Bedenk hoeveel tijd een sprong kost en spring precies zoveel tijd voordat het plaatje komt. Het is dus niet alleen geluk, maar ook veel vaardigheid, al blijft het erg moeilijk. Als je te lang wacht, stopt de computer op een gegeven moment de rol dus neem niet teveel tijd. <><><><><><><>< 46. PEDAL POWER <><><><><><><>< Type: Succes game Besturing: Stick ronddraaien: Fietsen Uitleg: Je zit in een donkere kamer op een fiets. Een spook komt langzaam op je af. Om hem te verjagen moet je de lamp aandoen, en de lamp wordt aangedreven door je fiets. Dus... fietsen maar! Draai de stick rond zo snel je kunt om de pedaaltjes te laten draaien. Je wint als de lamp aan is voor het spook je bereikt. Tips: Uhhh... draai de stick zo snel mogelijk rond? Je kan de tips opvolgen die bij Tug O'War (mini-game 28) staan, of deze mini-game gewoon niet spelen als je hem krijgt, zoals ik altijd doe. Ik verlies liever 5 munten dan dat ik m'n controller verruïneer en nog spierpijn op de koop toe krijg. <><><><><><><><>< 47. WHACK-A-PLANT <><><><><><><><>< Type: Bonus game Besturing: A-knop: Springen Stick: Lopen Uitleg: Je staat op een veld van 3 x 3 warppijpen. Uit die warppijpen komen eerst 1, dan 2, dan 3 en zo door tot 8 piranha-bloemen. Na een paar seconden zakken ze weer terug in de pijp. Elke piranha-bloem waar je op springt (A) levert je een munt op. Als je aan de rand belandt wordt je door platformpjes teruggestuiterd op het speelveld. En als je even rekent kom je dus op een maximum van 36 (!) munten voor deze mini-game... Tips: Stuiter van de ene piranhabloem op de andere zodat je snel een boel bloemen tegelijk kunt uitschakelen en je geen tijd verliest met steeds weer opnieuw springen. Hoe langer je A indrukt, hoe hoger en verder je springt. Het is zeker niet onmogelijk de maximale score van 36 munten uit deze game te halen! <><><><><><><> 48. SHELL GAME <><><><><><><> Type: Succes game Besturing: A-knop: Springen B-knop: Slaan A + Z: Bommetje Stick: Lopen Uitleg: Er zijn vier Koopa Troopa's, ieder met een schatkist. In het begin krijgt een van hen 10 munten in zijn kist. Daarna gaan ze helemaal door elkaar bewegen. Als je hierna nog de Koopa Troopa die de munten heeft kunt aanwijzen (aanraken), win je de inhoud van zijn kistje. Tips: Houd je ogen gefixeerd op de Koopa met de munten in zijn kistje en verlies hem geen moment uit het oog. Je kan springen, slaan en bommetjes maken maar dit heb je allemaal niet nodig, loop gewoon tegen de Koopa aan waarvan je denkt dat hij de munten heeft. O ja, en voor de achterlijke figuren onder ons: je kunt niet van de toren vallen, maar je kunt wel verliezen door er langer dan 10 sec over te doen om je keuze te maken. <><><><><><><>< 49. GHOST GUESS <><><><><><><>< Type: Succes game Besturing: A-knop: Springen B-knop: Slaan A + Z: Bommetje Stick: Lopen Uitleg: Net als bij Shell Game moet je hier een bepaald figuur uit een grote groep aanwijzen. Je staat op een binnenplaats en bent omringd door een groep spoken. Een van hen is de leider, en jij moet hem vinden. De leider is de eerste die een beweging maakt, de rest doet hem na. Raak de leider aan en je wint. Raak de verkeerde aan en je verliest. De spoken maken de cirkel steeds kleiner, dus als je te lang wacht wordt je door hen opgeslokt. Tips: Kijk naar de schaduwen van de spoken om te bespeuren wie het eerst beweegt. Als je van één spook vermoedt dat hij de leider is, wacht dan tot ze nog eens bewegen om je vermoeden te bevestigen of te verwerpen en ga niet blindelings op je eerste indruk af (tenzij je nog maar heel weinig tijd hebt). Loop ook hier weer gewoon tegen het spook aan en laat alle sprongen, slagen en bommetjes voor wat ze zijn. <><><><><><><><> 50. GROUND POUND <><><><><><><><> Type: Succes game Besturing: A-knop: Springen A + Z: Bommetje Stick: Lopen Uitleg: Er is een veld waarop 3 x 4 houten palen staan. Sommigen hebben een platte bovenkant, anderen een spitse. Je kan het veld een poosje bekijken, en daarna gaan er vlinders op de palen zitten. Om te winnen moet je alle palen met een platte bovenkant de grond in stampen (A+Z). Als je een paal met een spitse bovenkant raakt bezeer je je achterste en blijf je even verdoofd liggen. Tips: Dit spel kan alleen worden verloren door volslagen idioten of computerspelers. Er is genoeg tijd om op alle palen minstens één bommetje te maken, en of dat nog niet genoeg is kun je ook onder de vlinders een gedeelte van de paal zien zodat je weet welke plat of spits is. Dus ik weiger tips voor deze mini-game te geven... <><><><><><><><><><> 51. TEETERING TOWERS <><><><><><><><><><> Type: Succes game Besturing: A-knop: Springen Stick: Lopen Uitleg: Dit is eigenlijk een mini-platformspelletje. Je moet springen over torens om het uiteindelijke eindplatform te bereiken. Als je aan de rand van een toren staat, helt deze over naar de kant waar je staat en kan je naar de volgende toren springen. Onderweg kun je zakjes (5 munten) en losse munten vinden die je als bonus mag houden. Als je de overkant bereikt heb je gewonnen, als je naar beneden valt verlies je. Tips: De te springen afstanden zijn vaak langer dan je denkt! Stippel voor jezelf een pad uit over de torens en laat de torens in de goede richting overhellen. Spring pas van een toren als deze zo ver mogelijk overhelt. Spring nooit vanuit stilstand maar tijdens een ren, en dan pas als je de uiterste rand van de toren hebt bereikt. Wijk alleen van je pad af voor zakjes of muntjes als je geoefend bent in het spel. Met deze tips zul je het moeten doen, voor de rest geldt: oefening baart kunst. Succes! <><><><><><><>< 52. CHANCE GAME <><><><><><><>< Type: Chance game (duh) Besturing: A-knop: Springen Stick: Lopen Uitleg: Dit is strict gezien geen echte mini-game, maar aangezien deze ook op de mini-games pagina van de handleiding staat neem ik 'm er toch maar bij. Als je tijdens een bordspel op een !-vakje terecht komt activeer je deze mini-game waarbij je het hele spelverloop in de war kunt schoppen. Er zijn drie ronddraaiende blokken die je kunt stoppen door er tegenaan te springen. Op het linker- en het rechterblok staan afbeeldingen van de spelfiguren die aan het bordspel meenemen, op het middelste blok staat wat er gebeurt tussen deze 2 figuren. Dat kan van alles zijn, zoals het uitwisselen van sterren, het afstaan van een bepaald aantal munten of sterren aan de ander etc. Als bijvoorbeeld op het eerste blok een afbeelding van DK verschijnt, op de middelste een pijl naar links met een munt met '30' erbij, en op de rechtse een afbeelding van Yoshi, betekent dit dat Yoshi 30 munten aan DK moet geven. De uitslag van deze mini-game is bindend en er kan niet over gecorrespondeerd worden ;) Tips: De blokken gaan steeds harder draaien naarmate er minder overblijven, maar de eerste twee blokken kun je zeker gericht stoppen zodat je er zelf op vooruit gaat. Begin altijd met het middelste blok zodat je weet wat de gevolgen zijn. Probeer vervolgens je eigen gezicht aan de goede kant van de pijl te krijgen, en het derde blok gaat te snel om te richten dus hier op hoop van zege. Met een beetje vaardigheid kan je jezelf flink bevoorrechten in deze mini-game! =========================================================================== 10. TIPS EN TRUCS =========================================================================== BOWSERS MAGMA MOUNTAIN Als je elk bordspel een keer gespeeld hebt, verschijnt in de Mushroom Shop een item dat eruit ziet als een rol papier. Het kost 980 munten. Koop deze en je hebt het nieuwe bord Bowsers Magma Mountain! ETERNAL STAR Verzamel in de bordspellen 100 sterren. Als je nu het bordspel waarin je de 100e ster hebt gehaald hebt beëindigd, verschijnt er een kort filmpje waarin Bowser de Mushroom Bank overvalt en al je sterren steelt. Ga nu in de Warp Pipe en je vindt het nieuwe bord Eternal Star. Speel het bord Eternal Star in zijn geheel uit om je 100 sterren terug te krijgen. Voordat je Eternal Star hebt gespeeld, kan je eventjes geen andere borden meer doen. NIEUW TITELSCHERM Het spelfiguur dat het laatste een bordspel heeft gewonnen, staat met zijn bord op het titelscherm. SNEL MUNTEN EN STERREN VERDIENEN Speel in je eentje een bordspel met 3 computerspelers, en verander in de laatste beurt de computerspelers in speler 2, 3 en 4. Nu krijg je alle munten en sterren van iedereen! Als je geen vier controllers hebt: het kan ook met twee controllers. Als je je controller in ingang 3 stopt, denkt de computer dat je 3 controllers hebt aangesloten, en dat werkt ook als je de controller in ingang 4 stopt. Een controller moet steeds in 1 blijven zitten. BUMPER BALL MAZE Bumper Ball Maze is een 1-player minigame die je als extraatje kan winnen. Er zijn drie varianten, en je kan ze alleen spelen in het Mini-Game House. Bumper Ball Maze 1: Bereik het einde van Mini-Game Island en versla Toad in de Slot Car Derby. Bumper Ball Maze 2: Win alle 50 mini-games op Mini-Game Island Bumper Ball Maze 3: Breek bij BBM 1 en 2 beide het record van 1 minuut. EXTRA ITEMS Nadat je Eternal Star hebt uitgespeeld, verschijnen er nieuwe items in de Mushroom Shop: - No Boo (500 munten): Boo verschijnt niet meer op de borden - No Koopa (500 munten): Koopa Troopa verdwijnt van de borden - Credits (100 munten): Laat je het eindfilmpje zien VEEL MUNTEN ZONDER TE SPELEN Ga naar Mini-Game Stadium voor 1-Player. Zet alle handicaps op 50 munten en zet de computerspelers op Very Hard. Speel voor 30 beurten. Verander bij de eerste beurt speler 1 in een computerspeler. Nu zijn er alleen nog computerspelers. Nu kan je de computer lekker laten spelen! Kom een uurtje later of zoiets terug, en verander in de laatste beurt alle computerspelers in 'menselijke' spelers. Nu krijg je meer dan 1000 munten! KAUGOMBALLEN MACHINE Om deze machine in de Mushroom Shop te laten verschijnen moet je tenminste 30 Mini-Games hebben gekocht. Je kan hem dan kopen voor 300 munten. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat je hiermee kan, ik heb hem zelf nog niet gehaald en ben dat ook niet van plan. Iemand die het weet? MEER KANS OM TE WINNEN MET DE CASINO-BOX Druk gelijk op A als het bericht aan het einde van een bordspel in beeld verschijnt, dat zegt dat je moet gokken voor verdubbelen of halveren. =========================================================================== 11. CREDITS / COPYRIGHT =========================================================================== Deze FAQ is: (c) Peter Hildering (PHildering), 2001-2002 Niets uit deze FAQ mag gepubliceerd worden op andere sites dan www.gamefaqs.com zonder toestemming van de auteu. Dus als je deze site wilt plaatsen op je site, neem dan even contact op met mij (zeldadomein@hotmail.com) Verder zijn alle commerciële en illegale dingen die je kunt verzinnen en doen met deze FAQ verboden :) --------------------------------- SPECIALE DANK AAN: Alle bezoekers van deze FAQ CJayC, die deze FAQ voor mij op gamefaqs.com geplaatst heeft Nintendo en Hudson die dit fantastische spel gemaakt hebben Mijn zus en zusje voor de multiplayer spelers Nedgame die dit spel zo goedkoop aan mij verkocht --------------------------------- VAN DEZELFDE AUTEUR: Op GameFAQs ----------- Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64) - FAQ/Walkthrough (Dutch) Legend of Zelda: Majora's Mask (N64) - FAQ/Walkthrough (Dutch) Super Mario 64 (N64) - FAQ/Walkthrough (Dutch) Websites -------- come.to/zeldadomein (webmaster) - Alles over de N64-delen van Zelda www.rpgzone.nl (crew member) - RPG-nieuws, informatie, reviews etc. --------------------------------- Mail me voor alle vragen en opmerkingen over het spel: zeldadomein@hotmail.com -- END